Cloverfield

Cloverfield (2008) recensie

Probeer je het eens voor te stellen. Je bent op een feestje met vrienden, je hebt een biertje of een wijntje in je hand en plotseling schudt het appartementencomplex waar je je bevindt op zijn grondvesten. De hel breekt los en je hebt geen flauw idee wat er aan de hand is. Bewapend met slechts een handycam ga je op onderzoek uit en kom je tot de ontdekking dat je woonplaats het speelterrein van een destructief en reusachtig monster is geworden. Het enige wat je kunt doen is vluchten en hopen dat het vraatzuchtige wezen je niet opslokt. Dat is in grote lijnen wat het gezelschap in Cloverfield meemaakt.

De door Matt Reeves geregisseerde monsterfilm is in de stijl van een documentaire opgenomen en na het incident wordt het filmmateriaal door de overheid gevonden. Het is een ooggetuige verslag van alle afgrijselijke gebeurtenissen die zich in New York hebben afgespeeld. Je hebt het gevoel dat je continu betrokken bent bij de overlevingstocht die de vriendengroep heeft moeten doorstaan. Het gevaar ligt constant op de loer en een aantal sterke schrikmomenten blijven dan ook niet uit. De film is zo interessant en spannend dat je continu op het puntje van je stoel zit. Er wordt nauwelijks iets verteld over de herkomst van het beest en ook het ontbreken van een ondersteunende soundtrack is iets wat opvallend te noemen is. Het versterkt in ieder geval de illusie dat je naar een authentiek videoverslag van het incident zit te kijken.

De cast bestaat grotendeels uit destijds onbekende acteurs en actrices en dat versterkt het realisme des te meer. Het acteerwerk is prima te noemen. Hoewel we slechts een glimp van het wezen krijgen te zien, zijn de special effects en de computeranimaties van uitstekende kwaliteit. Ook het spoor van vernielingen dat de ongewenste bezoeker veroorzaakt, worden op zeer overtuigende wijze in beeld gebracht. Toch is de film verre van realistisch te noemen, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Cloverfield is een zenuwslopende en unieke spektakelfilm die van het begin tot het einde boeit en vermaakt.

Score: 9,0

0 thoughts to “Cloverfield (2008) recensie”