Cloud Atlas

Cloud Atlas (2012) recensie

Cloud Atlas is zo’n film die ik om onbekende redenen altijd links heb laten liggen. En dat terwijl ik de trailer enorm fascinerend vond! En toen ik laatst heb ontdekt dat deze film geregisseerd is door Andy en Lana Wachowski, die ook verantwoordelijk waren voor The Matrix-trilogy en Jupiter Ascending, heb ik gelijk de Blu-ray Disc in huis gehaald. Als liefhebber van het werk van de Wachowski’s mag ik deze avontuurlijke sciencefictionfilm natuurlijk niet missen, maar is deze film ook net zo sterk als zijn genregenoten?

Na ruim een uur stel ik mijzelf de vraag waar de film precies over gaat, want het verhaal schiet van de hak op de tak. Uiteenlopende personages en oogstrelende beelden van kleurrijke settings, die zowel in het heden als in de toekomst en het verleden afspelen, eisen de aandacht op. Het leuke is dat de verschillende personages wel telkens door dezelfde acteurs worden gespeeld. Zo zijn Tom Hanks, Halle Berry, Hugo Weaving, Jim Broadbent, Jim Sturgess, James D’Arcy en Keith David in bijna alle segmenten van de film te zien.

In de slotfase van deze bijna drie uur durende prent vallen de puzzelstukjes gedeeltelijk op hun plaats, maar laat het maar aan de Wachowski’s over om lekker vaag te blijven. Zeg nu zelf; wie begreep het doodsaaie monoloog van de Architect in het tweede deel van The Matrix volledig? Niemand toch. Cloud Atlas is bijna drie uur lang net zo vaag als dit moment. En is dat een nadeel? Integendeel!

De film is enorm fascinerend en dat is te danken aan zowel de prachtige effecten als aan het overtuigende acteerwerk van de ensemble cast. En ik wil toch graag weten hoe het met de verschillende personages afloopt. Met slimme editing en bombastische actie weten de Wachowski’s de kijker te entertainen. En na afloop zet de film je ook aan het denken en ik houd daarvan. Desalniettemin begrijp ik het prima als mensen vroegtijdig afhaken bij de film, die op een originele wijze laat zien dat iedere oorzaak een gevolg heeft. Maar voor de liefhebbers van films die “out there” zijn is deze zeker meer dan de moeite waard.

0 gedachten over “Cloud Atlas (2012) recensie

1. Vond deze erg matig en vooral ook omdat het verhaal simpelweg te vaag was. Ongetwijfeld heeft het late tijdstip er ook mee te maken gehad (weet in ieder geval dat ik deze ’s nachts heb gezien) maar film wist mij niet te grijpen.