Claustrofobia (2011) recensie

ClaustrofobiaIk moet er niet aan denken om een paar nachtjes in een nauwe koelcel in het mortuarium door te brengen. Ik ben niet claustrofobisch, maar ik krijg het toch echt Spaans benauwd als ik hieraan denk. In de openingsscène van de Nederlandse thriller Claustrofobia zien we hoe een jongetje door een schoolvriendinnetje in zo’n koelcel wordt opgesloten en wordt achtergelaten. De grimmige toon is gezet hoewel het in het vervolg nog niet echt duidelijk wordt wat deze gebeurtenis met het verhaal te maken heeft. Maar wees gerust, de puzzelstukjes vallen vanzelf op hun plaats.

Het regiedebuut van Bobby Boermans, die de film speciaal voor het Internet maakte, zit goed in elkaar ondanks dat er hier en daar wel een aantal plotgaten te bespeuren zijn. De grote vraag is of dat ook een storende factor is, want uiteindelijk is Claustrofobia een spannende thriller die de kijker op het puntje van de stoel houdt. Dat is mede te danken aan de goede opbouw, maar ook aan het overtuigende acteerwerk van hoofdrolspelers Carolien Spoor en Dragan Bakema.

Carolien Spoor speelt de rol van Eva, een studente die na een avondje stappen in de handen valt van een psychopaat die de dierenarts in wording opsluit in een naargeestige kelder. Zijn motieven zijn onduidelijk en Eva heeft ook geen flauw idee waar ze zich bevindt. Ze doet er dan ook alles aan om de ware toedracht achter haar ontvoering te ontdekken, maar de mysterieuze dader onthult bar weinig. Waarom heeft hij Eva uitgezocht en wat is hij met haar van plan?

Halverwege de film wordt het al een stuk duidelijker wie de dader kan zijn en wat de reden is dat Eva het slachtoffer is geworden. In deze fase speelt Thijs Römer de rol van rechercheur Danny de Koning die de mysterieuze verdwijning van Eva onderzoekt. De acteur, die ook in films zoals Daglicht, Alles is familie en Ja, ik wil! speelde, speelt zijn rol prima evenals Rogier Philipoom die de rol van de ietwat vreemde huisbaas Jaap voor zijn rekening neemt.

Met een korte speelduur kijkt de film lekker weg en je bent als kijker toch nieuwsgierig naar hoe de film gaat aflopen. Boermans zet zijn debuut zorgvuldig in elkaar en met in het achterhoofd houdende dat dit zijn eerste film is, kan ik niets anders concluderen dat Claustrofobia een uitstekende Nederlandse thriller is geworden. Ondanks dat deze niet foutloos is. De foutjes zitten vooral in de uitwerking van het verhaal dat door scenarioschrijver Robert Arthur Jansen is geschreven. Zo zijn een aantal zaken zeer onlogisch, zijn er net iets te veel clichés aanwezig die een stukje spanning wegnemen en er komen een aantal details aan bod die naar mijn mening zeer irrelevant zijn. Maar goed. Ik ga niet op alle slakken zout leggen, want aan het einde van de rit heb ik mij toch uitstekend vermaakt.

4 thoughts to “Claustrofobia (2011) recensie”