No image

Ciske de Rat (1984) recensie

Wie kent het liedje “Ik voel mij zo verdomd alleen” niet. Ik kan het mij haast niet voorstellen dat er iemand is die nooit met het liedje in aanraking is geweest. Danny De Munk zong op 14-jarige leeftijd het hartverscheurende liedje dat in een aantal minuten het levensverhaal van Ciske Vrijmoeth, het Amsterdamse straatschoffie uit de Czaar Peterbuurt, vertelt. Het werd ook de themesong van de Nederlandse speelfilm Ciske de Rat uit 1984.

In de film van regisseur Guido Pieters speelt Danny De Munk de hoofdrol. Ciske is een moeilijk handelbaar straatschoffie dat regelmatig in aanraking komt de politie en van school wordt gestuurd. Zijn vader, een schipper op de grote vaart, is altijd weg terwijl hij een moeizame relatie heeft met zijn moeder. De enige die Ciske helpt is rechercheur Muysken (Rijk de Gooyer), maar ook zijn nieuwe meester, De Heer Bruis (Herman Van Veen), zorgt voor Ciske’s opvoeding.

Maar de pogingen van de rechercheur en de leraar zijn tevergeefs. Wanneer de gemoederen hoog oplopen in het huis van de Vrijmoeth’s pakt Ciske een schaar en hij brengt zijn moeder om het leven. Het gevolg is dat Ciske wordt opgesloten en vervreemd raakt van de wereld. Wanneer hij weer op vrije voeten is wil niemand meer iets met hem te maken hebben. Zijn vader is weer vertrokken terwijl hij niet meer terug mag naar zijn oude school. Maar Ciske’s goede daad als hij een voormalig klasgenootje van de verdrinkingsdood redt, doet het tij wellicht keren.

Het is knap dat Danny De Munk op zeer jonge leeftijd deze zware rol speelt, maar hij doet dit uitstekend. Ook het acteerwerk van Willeke van Ammelrooy als Ciske’s geniepige moeder, Rijk de Gooyer als de aardige rechercheur en Herman Van Veen als de strenge, maar rechtvaardige Meester Bruis, is zeer goed te noemen. Pieters brengt het Amsterdam in de jaren ’30 goed in beeld. Zowel de settings als de kostuums kloppen terwijl de film voor mijn gevoel opzettelijk is opgenomen met een matige beeldkwaliteit. Dat versterkt het ouderwetse sfeertje prima.

Als liefhebber van de Nederlandse film kun je niet om Ciske de Rat heen. Het is een mooie film die op sommige momenten choqueert en bovenal imponeert. Dat is grotendeels te danken aan het overtuigende spel van de hoofdrolspelers, maar ook op de wijze waarop Guido Pieters zijn verhaal in beeld brengt. Naar mijn mening is dit dan ook één van de betere Nederlandse films!

0 gedachten over “Ciske de Rat (1984) recensie