Cinderella

Cinderella (2015) recensie

De afgelopen jaren richt The Walt Disney Company zich op het maken van live-action films die gebaseerd zijn op de geanimeerde sprookjesfilm die de animatiestudio sinds de jaren ’30 uitbrengt. Zo werd Alice in Wonderland verfilmd door regisseur Tim Burton en werd Maleficent gebaseerd op het sprookje Sleeping Beauty. En er staan nog meer classics op de kalender die een live-action verfilming krijgen, zoals Aladdin, The Jungle Book en Beauty and the Beast. En Disney produceert wel meer live-action films, zoals de Pirates of the Caribbean-reeks en The Lone Ranger en dan tel ik voor het gemak de talrijke films uit het Marvel Cinematic Universe niet mee. En in het afgelopen jaar verscheen de live-action verfilming van Cinderella uit 1950 in de bioscoop.

Lily James mocht de hoofdrol spelen in deze avontuurlijke sprookjesfilm. Ze is te zien als Ella, een blond meisje dat na de dood van haar vader door haar stiefmoeder (Cate Blanchett) en stiefzusters Drisella (Sophie McShera) en Anastasia (Holliday Grainger) als een slaaf wordt behandeld. Ze moet het enorme landhuis schoonmaken, voor het eten zorgen en de dieren voederen terwijl de decadente dames van stand zich bekommeren om het aankomende bal dat de Prins (Richard Madden) van het Koninkrijk organiseert. Tijdens deze feestelijke gebeurtenis hoopt de Prins zijn ware liefde te vinden en daarom nodigt hij elk meisje uit om aanwezig te zijn.

Cate Blanchett speelt de rol van de gemene stiefmoeder voortreffelijk terwijl Sophie McShera en Holliday Grainger de rollen als de kibbelende en ietwat domme stiefzusters Drisella en Anastasia prima spelen. Zij benijden Ella en daarom doen zij er ook alles aan om ervoor te zorgen dat zij niet naar het bal kan. Gelukkig krijgt Ella hulp van de goede toverfee, een rol die door Helena Bonham Carter wordt ingevuld. De Alice in Wonderland-actrice speelt de rol heel nonchalant en dat zorgt ervoor dat het personage enorm leuk is om naar te kijken. In een korte tijd weet zij haar stempel te drukken en dat is zeker een complimentje waard.

Nadat de goede toverfee haar toverkunsten heeft vertoond en Ella op weg naar het bal heeft geholpen, verplaatst het verhaal zich naar het prachtige paleis van de Prins. Met behulp van prachtige en gedetailleerde decors en CGI animaties, creëert men een betoverende wereld die perfect aansluit bij het magische sfeertje van Cinderella. Je kunt dan ook wel zeggen dat de door Kenneth Branagh geregisseerde film een authentieke Disney-film is die dat fijne gevoel van happiness weet op te roepen. Na een prachtige avond op de dansvloer en in de tuinen van het kasteel, haast Ella zich naar de poorten als de klok 12 uur slaat. De magie is uitgewerkt en zij moet ervoor zorgen dat zij eerder thuis is dan haar jaloerse stiefmoeder en zusjes.

In de slotfase van Cinderella, waarin de Prins er alles aan doet om de mysterieuze Prinses te vinden die zijn hart heeft gestolen, is er nog steeds veel ruimte voor humor en romantiek. Helaas worden enkele scènes uit de geanimeerde sprookjesfilm uit 1950 overgeslagen, maar de makers lossen dit prima op door kleurrijke personages, zoals de hoogdravende Hertog (Stellan Skarsgård) en goedaardige Kapitein (Nonso Anozie), aan de film toe te voegen. Ook deze personages zorgen voor lachwekkende momenten en kijkplezier.

Branagh, die eerder de vermakelijke actiefilms Jack Ryan: Shadow Recruit en Thor maakte, levert met Cinderella een onderhoudende en magische sprookjesfilm af. De gedetailleerde decors, de prachtige kostuums en het solide acteerwerk zorgen voor enorm veel kijkplezier voor het hele gezin. De live-action film blijft dichtbij de animatiefilm die Disney ruim vijftig jaar geleden uitbracht en met behulp van de technologieën die de filmmakers tegenwoordig tot hun beschikking hebben, kon de Frankenstein-regisseur en zijn team alles uit de kast trekken om de kijker een betoverende film voor te schotelen. En dat hebben zij ook gedaan!

Cinderella is vanaf 19 augustus verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en ik mocht met dank aan The Walt Disney Company Benelux de Blu-ray Disc versie beoordelen. Het beeld, dat in het formaat 2.39:1 op de schijf staat, is van een uitstekende kwaliteit. Het is haarscherp en vrij van imperfecties. De mooie DTS-HD MA 7.1 soundtrack klinkt prima. De Nederlandse en Vlaamse geluidssporen staan in Dolby Digital 5.1 op de schijf en ook deze klinken goed. Het bonusmateriaal bestaat uit de uitgebreide making of, beelden van de kostuumtesten, een speciale blik op de uitwerking van het bal, een alternatieve openingsscène genaamd Ella’s jeugd en een special waarin de dieren van Cinderella centraal staan. Als de kers op de slagroom staat ook de 8 minuten durende kortfilm Frozen Fever op het schijfje.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het ter beschikking stellen van de Blu-ray Disc.

4 gedachten over “Cinderella (2015) recensie