Chronicle (2012) recensie

ChronicleDe ietwat verlegen Andrew (Dane DeHaan) is het buitenbeentje van de klas terwijl hij thuis het zwaar te verduren heeft met een vader die hem mishandeld en een moeder die ernstig ziek is. De laatstejaarsstudent zoekt zijn vertier bij zijn goede neef Matthew (Alex Russell) die Andrew op sleeptouw neemt. Op een avond neemt hij hem mee naar een feestje waar hij samen met zijn familielid en schoolgenoot Steve (Michael B. Jordan) in het nabijgelegen bos belandt. Daar doen zij een ongelofelijke ontdekking die ervoor zorgt dat de jongens speciale krachten ontwikkelen. De daarop volgende dagen ontdekken zij dat het nieuw verworven vermogen alsmaar krachtiger wordt. Maar voor Andrew is het niet alleen zijn kracht die toeneemt, maar ook zijn drang om deze te misbruiken.

Chronicle zit vol met verbluffende special effects die grotendeels door middel van computeranimaties tot stand zijn gekomen. Deze zijn van hoogstaande kwaliteit en overtuigend. De scènes waarin objecten met de gedachten worden verplaatst, de rondvluchten van het gezelschap door een dik wolkendek en de slotscène waarin Andrew zijn krachten demonstreert door het vernietigen van wolkenkrabbers en monumentale gebouwen, zijn een lust voor het oog. Er zijn kosten noch moeite gespaard om het publiek iets unieks te presenteren en daar kunnen de collega’s van deze filmmakers nog een hoop van leren. Men maakt de hooggespannen verwachtingen waar en ik kan niet anders concluderen dan dat deze vernieuwende en vermakelijke film de hoge waardering die het krijgt dubbel en dwars verdient.