Christmas with the Kranks (2004) recensie

Christmas With The KranksWanneer dochter Blair (Julie Gonzalo) zich bij het vredeskorps aansluit en voor een jaar naar Peru vertrekt, besluiten haar ouders Luther (Tim Allen) en Nora Krank (Jamie Lee Curtis) om dit jaar Kerstmis over te slaan. Terwijl Luther druk bezig is om een luxueuze cruise voor te bereiden, vormen hun buurtbewoners een eenheid om hen alsnog over te halen om deel te nemen aan alle feestelijke gebeurtenissen in de wijk. Maar de Kranks zijn vastberaden om hun plan door te zetten totdat dochter Blair belt met de mededeling dat zij toch met Kerstmis thuis is. Nu moeten de Kranks alles uit de kast trekken om hun huis klaar te stomen voor het kerstfeest dat hun dochter verwacht.

Producent Joe Roth heeft niet heel veel ervaring als regisseur, maar met de Kerstkomedie Christmas With The Kranks levert hij een prima filmpje af. Home Improvement-acteur Tim Allen, die het genre niet vreemd is en al in een aantal Kerstfilms mocht spelen, speelt de rol van de norse Luther Krank, die het lumineuze idee krijgt om dit jaar Kerstmis over te slaan als zijn dochter besluit om naar het buitenland te vertrekken. Maar zijn boycot van het kerstfeest wordt hem niet in dank afgenomen.

In de wijk waar de Kranks wonen, draait het om samenhorigheid en iedereen doet mee aan de feestelijke activiteiten. Iedereen versiert het huis, steunt de goede doelen die in de wijk geld inzamelen en ook het uitwisselen van cadeautjes is een trouwe traditie. Onder leiding van de fanatieke en officieuze leider van de buurt Vic Frohmeyer (een hele leuke rol van komiek Dan Aykroyd) doen de buren er alles aan om de spelbrekers over te halen om toch deel te nemen aan het kerstfeest.

Christmas With The Kranks bevat veel leuke fragmenten. De sarcastische humor van Luther, maar ook de neurotische Nora (een goede rol van Jamie Lee Curtis) en de fanatieke Vic zorgen voor een aantal hilarische scènes. Het is niet zo dat de tranen over de wangen rollen van het lachen, maar een brede glimlach op het gezicht is haast onvermijdelijk. Maar er is ook ruimte voor zoetsappigheid en drama. Dat maakt de door Roth geregisseerde film een zeer geslaagde Kerstfilm die alle ingrediënten bevat om een gezellige filmavond tijdens de feestdagen te garanderen.