Chef

Chef (2014) DVD recensie

Chef is andere koek dan Iron Man, maar regisseur Jon Favreau, die ook het verhaal van deze heerlijke feelgood komedie schreef, lijkt zijn hand er niet voor om te draaien. Daarnaast neemt hij ook de hoofdrol voor zijn rekening! Misschien is het allemaal iets teveel van het goede, maar de Hollywoodster heeft met deze film bewezen dat hij prima kan multitasken. Chef is een heerlijke film vol met humor en food porn om je vingers bij af te likken.

Het begint allemaal met het verhaal over chef-kok Carl Casper (Jon Favreau), die samen met zijn maatje Martin (John Leguizamo) de keuken runt van restauranteigenaar Riva (Dustin Hoffman). Alles loopt op rolletjes totdat Casper de opdracht krijgt om geen veranderingen aan te brengen in het verouderde menu met als gevolg dat de fijnproever in de krant met de grond gelijk wordt gemaakt door recensent Ramsey Michel (Oliver Platt). Hij noemt zijn voedsel inspiratieloos en smerig.

Na de slechte recensie van Michel en de eeuwige discussie met zijn baas, besluit Casper dat het genoeg is geweest. Hij hangt zijn kookmuts aan de wilgen en hij richt zijn pijlen op een carrière als zelfstandiger. Hij weet een oude food truck op de kop te tikken en hij tovert het gevaarte op vier wielen om in een prachtige mobiele keuken. Inmiddels is zijn maatje Martin aangehaakt om met hem het avontuur tegemoet te rijden. Samen met Casper’s zoontje Percy (Emjay Anthony) rijden zij van plaats tot plaats om het lokale publiek kennis te laten maken met het lekkerste eten in de Verenigde Staten.

Chef laat zien dat iedereen zijn of haar dromen moet achtervolgen en dat een glansrijke carrière weinig voorstelt als je er geen plezier in hebt. Het verhaal is verder niet bijzonder te noemen. Naast Casper’s gevecht tegen zijn eigen angst om op eigen benen te staan wordt de moeizame relatie tussen hem en zijn zoontje aangestipt. Natuurlijk helen alle wonden wanneer de alleenstaande vader hem meeneemt tijdens zijn culinaire roadtrip en hij hem de kneepjes van het vak leert. Het zijn leuke scènes die een goed gevoel weten op te roepen terwijl er ook genoeg te lachen valt. Hier is John Leguizamo, maar ook Sofia Vergara als Casper’s grappige ex-vrouw Inez grotendeels verantwoordelijk voor.

En er zijn een aantal leuke bijrollen weggelegd voor Favreau’s oud-collega’s van de Iron Man-films. Robert Downey Jr. speelt de rol als de excentrieke multimiljonair Marvin en Scarlett Johansson als Casper’s vriendinnetje Molly. Ook stand up comedian Russell Peters laat even zijn gezicht zien als een politieagent uit Miami die samen met de populaire food truck kok op de foto wil. Het leveren leuke kiekjes op die voor een brede glimlach op het gezicht zorgen. Favreau’s feelgood komedie is dus een lekker tussendoortje evenals de lekkere gerechten die in de film aan bod komen en die het water in de mond laten lopen.

Chef is vanaf 23 maart verkrijgbaar op Blu-ray Disc en DVD en ik mocht van filmmaatschappij Sony Pictures Home Entertainment een kritische blik werpen op de DVD-versie. Het beeld staat in het formaat 16:9 2.40:1 op de schijf en de kwaliteit is goed te noemen. Natuurlijk is het niet zo scherp als dat van een Blu-ray Disc, maar dat mag verder geen naam hebben. De Dolby Digital 5.1 soundtrack, die in de talen Engels en Frans aanwezig is, klinkt prima. De extra’s bestaan uit audiocommentaar door Jon Favreau en chef-kok/coproducent Roy Choi, verwijderde scènes en de leuke documentaire ‘On de truck’ met een kijkje achter de schermen.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

0 gedachten over “Chef (2014) DVD recensie

1. Het verhaal mag dan best rechtlijnig en heel voorspelbaar zijn, toch heb ik me opperbest vermaakt met deze heerlijke feelgood comedy. Lekker, fris en boordevol smakelijke gerechten. Zo’n Cubaanse sandwich! Jammie!