Chappie

Chappie (2015) recensie

Kunstmatige intelligentie is een onderwerp dat steeds vaker terugkomt in films en er zijn er al meerdere gemaakt waarin de relatie tussen mens en machine centraal staat. Denk dan aan films, zoals A.I. Artificial Intelligence van regisseur Steven Spielberg en de recent verschenen dramafilm Her. Na de ijzersterke sciencefiction/thriller District 9 en het spectaculaire Elysium, maakt regisseur Neill Blomkamp het aangrijpende en intrigerende Chappie waarmee de filmmaker de relatie tussen mens en robot op een bijzondere manier in beeld brengt.

De film speelt zich af in Johannesburg in de nabije toekomst. De stad wordt in zijn greep gehouden door de aanhoudende criminaliteit en de politiemacht staat machteloos tegen de zwaarbewapende misdadigers. Daarom wordt er de hulp ingeschakeld van zogenaamde Scouts, robots die met geavanceerde software, een sterk pantser, ongekende snelheid en precisie de agenten kunnen helpen in de strijd tegen de georganiseerde misdaad. Wanneer Scout 22 tijdens een routineklus zwaar beschadigd raakt en rijp voor de sloop wordt bevonden, ziet softwareprogrammeur Deon (Dev Patel) zijn kans schoon om zijn nieuwe software te testen op het brein van de defecte machine.

De nieuwe software moet de robot een bewustzijn geven waarmee het kan voelen en redeneren als een persoon. Maar zijn droom lijkt in duigen te vallen als hij tijdens het vervoeren van de afgeschreven machine wordt overvallen door de misdadigers Yolandi (Yo-Landi Visser), Ninja en Amerika (Jose Pablo Cantillo). Het trio wil de robot gebruiken om hun misdadige plannen uit te kunnen voeren, maar wanneer Deon onder dwang zijn nieuwe programma installeert komen zij al snel tot de ontdekking dat het brein nog van alles moet leren voordat het kan functioneren als een volwassene. Al gauw ontfermt Yolandi zich over het wezen dat het verstand heeft van een baby, maar wel de mogelijkheid heeft om in een rap tempo te leren. Chappie (Sharlto Copley) is geboren.

Blomkamp neemt de tijd om de personages te introduceren en het verhaal vorm te geven. In deze fase is er vooral veel aandacht voor de ontwikkelingen van Chappie dat wordt gecombineerd met veel komische fragmenten. Maar er is ook aandacht voor de strijd tussen robotdesigner Vincent en zijn collega Deon. Vincent heeft door het goede werk van Deon geen kans gekregen om zijn logge politierobot Moose te demonstreren en hij doet er dan ook alles aan om het Scouts-project te saboteren. Ik vind het leuk om te zien dat Hugh Jackman ook in staat is om de rol van de schurk te spelen en hij doet dat dan ook uitstekend!

In de slotfase is er dan ook ruimte voor actie en spanning wanneer Vincent het Moose-programma lanceert en met grof geweld Chappie probeert uit te schakelen. Maar er is geen moment waarop de uitwerking van het verhaal in gevaar komt. Blomkamp blijft de focus houden op de ontwikkelingen van Chappie, die steeds meer leert over het deconstructieve gedrag van de mens, onvoorwaardelijke liefde en een onvermijdelijke dood. Chappie is dus geen film zonder moraal en ik vind het bijzonder hoe de filmmaker het voor elkaar krijgt dat je als kijker sympathie krijgt voor het computergeanimeerde titelpersonage en met deze meeleeft. Dat is niet alleen te danken aan de overtuigende effecten, maar ook aan Sharlto Copley die de stem van de machine insprak. Ik vind deze film een topper in zijn genre en Blomkamp, waar ik al een enorme fan van was, stelt mij opnieuw niet teleur.

[usr 5.0 size=20]

0 gedachten over “Chappie (2015) recensie

1. Heb deze gezien en vond het echt een heerlijke film. Het is wel een gewaagde keuze om Die Antwoord als de bad guys te kiezen, want hun stijl komt overal in terug (kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan waarderen). Visueel echt fantastisch…als het om Chappie gaat is er geen moment dat je ziet dat het een CGI karakter is. Ben wel een fan van Blomkamps werk.