Captain Phillips

Captain Phillips (2013) recensie

Piraterij in Somalië is al sinds het begin van de jaren negentig een probleem voor de internationale scheepvaart en in de afgelopen jaren zijn de activiteiten van Somalische piraten toegenomen. In 2009 werd het vrachtschip Maersk Alabama gekaapt en kapitein Richard Phillips werd gegijzeld. Na vier spannende dagen werd Phillips bevrijd door Navy SEALsen werden drie van de vier piraten gedood. De overlevende piraat Muse werd aangehouden en in de Verenigde Staten veroordeeld tot ruim drieëndertig jaar cel.

Tot zover de geschiedenisles over de kaping van de Maersk Alabama. Phillips schreef na zijn ervaring het boek A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy SEAls, and Dangerous Days at Sea dat als inspiratie diende voor de dramafilm Captain Phillips. Regisseur Paul Greengrass kreeg de taak om deze ingrijpende gebeurtenis te verfilmen en hij levert niet alleen een spannende en onderhoudende film af, maar hij weet ook op zeer goede wijze een stukje geschiedenis in beeld te brengen. Zover het te beoordelen is, maakt de filmmaker het niet dramatischer dan het is geweest en krijgt het publiek een goed beeld van de beklemmende situatie waar de bemanningsleden van het vrachtschip zich in hebben bevonden.

Maar de kracht van de film valt of staat met het overtuigende acteerwerk. Daarom werd Tom Hanks aangetrokken om de rol van de kapitein voor zijn rekening te nemen en hij speelt de rol van Richard Phillips dan ook (en als verwacht) uitstekend. Maar tegenspeler Barkhad Abdi eist de aandacht op met zijn zeer goede vertolking van piratenleider Muse. Vol overtuiging speelt hij de rol van de gijzelaar die nergens voor terugdeinst en volhoudt tot het bittere einde. Met de behulp van make-up effecten werd de debutant omgetoverd tot een meedogenloze piraat. Zijn spel bleef niet onopgemerkt en de rol leverde hem een Oscarnominatie en verschillende filmprijzen op.

Captain Phillips is een onderhoudende en met vlagen een spannende film, maar het tempo is toch iets aan de lage kant. Dat levert soms saaie momenten op en het houdt mij niet gedurende 134 minuten dat de film duurt op het puntje van mijn stoel. Het is te danken aan het puike acteerwerk van Hanks en Abdi dat Captain Phillips een geslaagde dramafilm mag worden bevonden, maar zonder één van deze acteurs had de prent lang niet zoveel indruk gemaakt als dat het nu deed.

0 thoughts to “Captain Phillips (2013) recensie”

1. Fantastische film en die scène aan het eind met Tom Hanks echt heel erg sterk en overtuigend door hem neergezet is. Hoe alles daar naar boven komt borrelen…prachtig.