Captain America: The First Avenger (2011) recensie

Captain America: The First AvengerSteve Rogers (Chris Evans) wil zich heel graag bij het Amerikaanse leger voegen om in Europa de strijd aan te gaan met de Nazi’s, maar de ambitieuze jongeman heeft nauwelijks de capaciteiten en de kracht om als soldaat aan de slag te gaan. Totdat hij na zijn vijfde poging om zich in te schrijven wordt opgemerkt door wetenschapper Abraham Erskine (Stanley Tucci). Hij dient Rogers een serum toe dat al zijn eigenschappen versterkt en hem transformeert in een super soldaat. Als zijn alter-ego Captain America wordt hij het boegbeeld voor het Amerikaanse leger. Terwijl de geïnspireerde soldaten in Europa vechten voor vrijheid, moet Captain America en zijn team het opnemen tegen de gevaarlijke organisatie Hydra, die onder leiding van de maniakale Red Skull (Hugo Weaving) een plan beraamt om de wereld voor eens en altijd te veranderen.

Captain America is een stripheld die in de jaren veertig werd geïntroduceerd en hij was één van de vele patriottische superhelden die de strijd aanging met Nazi’s, Japanners en andere vijanden van de Verenigde Staten. Overzees werd het karakter en de stripboeken waarin hij een hoofdrol vertolkte nooit immens populair en ook op eigen bodem nam de populariteit na de Tweede Wereldoorlog af. Hij keerde na jaren van afwezigheid terug in de comics van The Avengers waarin hij samen met andere superhelden uit de keuken van Marvel Comics de handen ineenslaat om gevaarlijke tegenstanders tot een halt toe te roepen.

Voor de big budget-film werd Chris Evans gecast als Steve Rogers en diens alter-ego Captain America. Het is niet voor het eerst dat de acteur in de huid kruipt van een superheld, want hij deed dit al eerder in de films over The Fantastic Four waarin hij de rol van The Human Torch speelt. Evans doet het zeker niet onaardig hoewel de acteerprestaties soms wel wat te wensen overlaten. Zelfs routinier en de ultieme schurk Hugo Weaving weet niet als Captain America’s tegenstander Red Skull te overtuigen en dat is toch teleurstellend te noemen.

In Captain America: The First Avenger ligt er naar mijn mening teveel focus op het personage dat uit liefde voor zijn Vaderland alles op alles zet om te dienen in het Amerikaanse leger. Na een lange introductie word ik dan eindelijk getrakteerd op spectaculaire scènes waarin de speciale en visuele effecten een hoofdrol opeisen. Het ziet er allemaal gelikt uit en de actie is van topkwaliteit. Dat het verhaal evenals het acteerwerk ietwat teleurstelt, neem ik dan maar voor lief. De door Joe Johnston geregisseerde actiefilm is vermakelijk ondanks dat dit zeker niet de beste comicverfilming is die ik heb gezien.

0 thoughts to “Captain America: The First Avenger (2011) recensie”

1. Ik had hem in de bioscoop gezien. Had er best hoge verwachtingen van, de trailers beloofde namelijk veel. Helaas viel hij tegen, ook omdat hij veel hoge recensies had. De cast was prima, alleen ik vond het net of we in een hele vage 2e wereld oorlog waren beland. Nergens een hakenkruis. Dat is overigens niet het enige hoor waarom ik de film minder vind. Ik had hem gewoon beter verwacht.

2. Vond ‘m erg tegenvallen, één van m’n minst favoriete Avenger gerelateerde superheldenfilms. Het feit dat ze een actie montage hebben in plaats van dat te laten zien was al één ding waar ik me erg aan stoorde.

1. Ik vind deze ook niet de beste hoor. Ik stoorde mij vooral aan dat Hugo Weaving. Hij speelt echt niet één van zijn sterkste rollen en hij overtuigt helemaal niet als de Red Skull…