Captain America: The Winter Soldier

Captain America: The Winter Soldier (2014) recensie

In de afgelopen jaren zijn er al een aantal superhelden uit de keuken van Marvel tot leven gekomen in spectaculaire actiefilms. Superhelden zoals Iron Man, Thor en ook de ietwat onbekende Captain America mochten aantreden in hun eigen speelfilms. Van laatstgenoemde verschijnt alweer het tweede deel en is het Chris Evans die voor de derde keer in de huid kruipt van de patriottische stripheld. Na het ietwat teleurstellende eerste deel is het de vraag of Captain America: The Winter Soldier zijn voorganger kan overtreffen. En het antwoord op die vraag is volmondig ja!

Op het Internet wordt de door Anthony en Joe Russo geregisseerde prent al bestempeld als de op één na beste Marvel-film, maar dat gaat mij toch net iets te ver. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt met deze film! De actiescènes worden in een rap tempo op je afgevuurd, maar deze worden prima afgewisseld met informatieve en humoristische scènes. Je hebt dus genoeg tijd om af en toe even op adem te komen alvorens het volgende spektakelstuk begint. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het verhaal en de karakterontwikkelingen, maar ook aan de speciale en visuele effecten die van hoogstaande kwaliteit zijn. Het komt de prent allemaal ten goede.

Evans doet het opnieuw uitstekend als het titelpersonage dat in dit deel te maken krijgt met de corruptie binnen de overheidsorganisatie S.H.I.E.L.D. Samen met directeur Nick Fury (Samuel L. Jackson) en Natasha Romanoff (Scarlett Johansson) gaat Captain America de strijd aan met zijn gevaarlijke opponenten. En als dat nog niet genoeg strijd oplevert, moet het voormalige boegbeeld van het Amerikaanse leger het ook opnemen tegen de mysterieuze Winter Soldier (Sebastian Stan). Dit duistere personage bevat eveneens ongekende krachten en een hoog uithoudingsvermogen. De gevechten tussen deze twee bijzondere personages leveren geweldige scènes op om van te smullen.

In zijn strijd tegen het kwaad krijgt Captain America niet alleen hulp van Nick Fury en de beeldschone Black Widow, maar ook van een nieuwkomer in het live-action universum van Marvel. Aan Anthony Mackie de eer om in de huid te kruipen van soldaat Sam Wilson die later in de film door het gebruik van een geavanceerde uitrusting wordt omgedoopt tot The Falcon, een stripheld die ook in de comics samenwerkte met Captain America. Mackie, die hoogstwaarschijnlijk ook zijn opwachting gaat maken in het tweede deel van The Avengers, speelt de rol uitstekend.

Captain America: The Winter Soldier mag terecht één van de betere comicverfilmingen worden genoemd en geeft zijn genregenoten op veel fronten het nakijken. Naast The Avengers was het Iron Man die als standalone film hoog in de ranking stond, maar de gevatte superheld heeft er inmiddels een zware concurrent bij. Desalniettemin heb ik ook een puntje van kritiek, want het is haast een onmogelijke opgave om het verhaal en de gebeurtenissen volledig te begrijpen als je nog niet bekend bent met het eerste deel en The Avengers. Voor mij persoonlijk was dit geen enkel probleem, omdat ik als fan van de franchise de Marvel films al meerdere keren heb gezien. Maar als ik dat minpuntje buiten beschouwing laat, kan ik in alle eerlijkheid zeggen dat mijn enthousiasme voor Captain American is teruggekeerd en dat de broertjes Russo een uitstekende comicverfilming hebben afgeleverd.