Bronson (2008) recensie

BronsonCharles Bronson werd op 6 december 1952 geboren als Michael Peterson en hij heeft al meer dan 30 jaar in de gevangenis gezeten. Een groot deel daarvan in de isolatiecel. De onhandelbare Engelsman is de beroemdste gevangene in het Verenigd Koninkrijk en hij heeft zijn tijd in verschillende gevangenissen en psychiatrische inrichtingen doorgebracht. Zijn gewelddadige gedrag zorgde er telkens voor dat Bronson werd overgeplaatst, maar niemand wist de gedetineerde in het gareel te houden.

Acteur Tom Hardy mocht in 2008 in de huid kruipen van dit excentrieke personage dat tot op de dag van vandaag nog steeds is opgesloten. De The Dark Knight Rises acteur speelt de mentaal en fysiek zware rol briljant! Het is knap dat de Brit de film in zijn eentje draagt, want de film is niets meer dan een weergave van het excessieve geweld waarmee Bronson gevangenisbewaarders en therapeuten te lijf ging. Hierdoor is er wel continu spanning aanwezig, want het is het wachten op het moment dat de misdadiger ontploft en met zijn blote vuisten de mensen die in zijn weg staan tot pulp slaat. En tussen het geweld door vertelt Hardy als Bron zijn verhaal met behulp van sterke en haast filosofische monologen.

Regisseur Nicolas Winding Refn heeft de film losjes gebaseerd op de boeken die Bronson schreef. Het was niet toegestaan dat de filmmaker hem bezocht in de gevangenis en hij moest genoegen nemen met slechts twee telefoontjes met de tot levenslang veroordeelde Bronson. Desalniettemin weet de regisseur van sterke filmhuistitels zoals Drive en Only God Forgives een interessante film te creëren. Ondanks dat het ook zeer aannemelijk is dat niet alle gebeurtenissen in de ruim anderhalf uur durende prent ook daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.

Door het spelen met kleurfilters en camerahoeken weet Refn de kijker een bijzondere film voor te schotelen. Hardy speelt echt geweldig en hij weet met zijn overtuigende spel de interesse van het publiek vast te houden. Dat neemt niet weg dat de film vaak in herhaling valt en dat de filmmaker weinig interesse toont in de persoon Bronson en zijn verleden. Ik had het zelf interessanter gevonden als er meer aandacht was besteed aan zijn achtergrond en zijn beweegredenen om nu al geschiedenis te schrijven als de beruchtste Britse gevangene.

4 thoughts to “Bronson (2008) recensie”

1. Tsja, het is niet helemaal de verfilming van het levensverhaal, meer een best-of waarin hij iedereen te lijf gaat. Redelijk onderhoudende film maar Tom Hardy is weergaloos en nauwelijks herkenbaar.