Breaking Bad – Seizoen 1 (2008) recensie

Breaking Bad - Seizoen 1Er zijn inmiddels zoveel televisieseries beschikbaar dat het soms niet bij te houden is. Ik betrap mezelf erop dat het steeds lastiger wordt om alle series te kunnen volgen of überhaupt op de hoogte te blijven van wat er allemaal te zien is. Gelukkig heb ik dan een groep collega’s die mij af en toe informeren over de fantastische series die zij dan allemaal volgen. Zo kwam ik ook op Breaking Bad, een Amerikaanse televisieserie die vijf seizoenen telt, meerdere prijzen in de wacht sleepte en immens populair is bij het publiek. En na het zien van het eerste seizoen kan ik met gerust hart zeggen dat ik verslaafd ben!

In de door Vince Gilligan bedachte en geproduceerde serie draait het om het leven van Walter White, een doorsnee scheikundeleraar die te horen krijgt dat hij terminaal ziek is en niet meer lang te leven heeft. Om zijn gezin ook na zijn dood te kunnen onderhouden, besluit Walt om met zijn kennis de verslavende harddrug Crystal Meth te produceren. Daarbij zoekt hij de hulp van Jesse Pinkman, een voormalige student die in zijn klas heeft gezeten en zijn wegen kent binnen de drugshandel. Samen zetten zij een business op poten, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

De rol van de scheikundeleraar wordt op fenomenale wijze gespeeld door Bryan Cranston. In de rol van Walter White zien we hem in het eerste seizoen de eerste stappen zetten naar een bestaan als misdadiger. In de eerste afleveringen is hij nog een ietwat sullige arbeider die de touwtjes aan elkaar vast probeert te knopen, maar later in het seizoen zien we hem langzaam maar zeker veranderen in een op geldbeluste misdadiger die niets te verliezen heeft. In zijn zoektocht naar rijkdom krijgt hij hulp van zijn oud-leerling Jesse, een rol die Aaron Paul voor zijn rekening neemt.

De Need For Speed-acteur speelt de rol van de drugsdealer uitstekend. Er is duidelijk chemie tussen de twee acteurs aanwezig en zij vormen een goed duo op het scherm. Samen belanden zij van de ene in de andere uitzichtloze situatie, maar telkens weer weten zij zich staande te houden in de harde wereld van de drugshandel. Er zijn veel momenten waarbij dat gepaard gaat met humor, maar de actie en spanning hebben toch de overhand in deze fantastische serie. De afleveringen zijn logisch opgebouwd en de verschillende verhaallijnen zijn zonder al teveel inspanningen prima te volgen.

Het eerste seizoen telt slechts zeven afleveringen en in alle eerlijkheid is Breaking Bad wel een serie die je een kans moet geven. De afleveringen zijn soms traag en de makers nemen enorm veel tijd om de uiteenlopende karakters te introduceren. Bij elkaar duurt het ongeveer drie tot vier uurtjes totdat er echt iets spannends staat te gebeuren, maar vanaf dat moment voert men het tempo op. Je ziet een intrigerende kettingreactie ontstaan terwijl Walt’s transformatie van sullige scheikundeleraar naar meedogenloze Bad Ass al een mooie reden is om met deze serie te starten als je dat nog niet hebt gedaan.

Score: 9,0

0 thoughts to “Breaking Bad – Seizoen 1 (2008) recensie”

1. Fantastische serie. Ik ben ergens in het derde seizoen er mee gestopt, maar ben van plan het toch weer op te pakken. Dat is wel het handige aan Netflix 🙂

Zelf keek ik de laatste jaren bijzonder weinig series, maar dit jaar gaat het hard. Heb al Orange is the New Black en House of Cards gekeken. Ben begonnen met Lillyhammer en Intelligence en wil ook nog True Detective zien. Heb het gevoel dat het aantal films dat ik eind dit jaar gezien heb wat lager zal zijn dan voorgaande jaren 😉

1. Hahaha, ik ook hoor, maar van gamen is al sinds GTA5 niet zo heel veel gekomen. Heb nog veel te veel ongeopende games liggen. Wil erg graag aan de laatste Bioshock beginnen maar weet dat dat ook veel tijd gaat kosten.