Brainscan (1994) recensie

BrainscanMichael (Edward Furlong) is een fanatieke gamer die een exemplaar weet te bemachtigen van de immens populaire videogame Brainscan. De makers van het interactieve spelletje garanderen een unieke ervaring aan eenieder die de game speelt. De scholier waagt zich ook aan het huiveringwekkende spel waarin hij de opdracht krijgt om iemand te vermoorden. Hij is razend enthousiast over de vernieuwende game ervaring als hij zijn eerste missie heeft voltooid. Maar zijn plezier en enthousiasme maken al gauw plaats voor angst en een schuldgevoel wanneer blijkt dat de moord die hij in het spelletje heeft gepleegd daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Brainscan bevat een uniek verhaal waarin het hoofdpersonage te maken krijgt met een Duivels karakter dat afkomstig is van een interactieve CD-ROM. Bloed en geweld worden niet geschuwd evenals de nodige gore om bij het publiek de nodige braakneigingen op te wekken. Daarnaast zorgt de grove humor voor het aanvullende vermaak. T. Ryder Smith vertolkt op fantastische wijze de cynische Trickster die met een scherpe opmerking en met rare danspasjes al snel de aandacht opeist terwijl gedurende de hele film een eigenwijze herder aan de haal gaat met een afgehakte voet die Michael niet al te best heeft verstopt. Het zijn de kleine details die zo nu en dan een glimlach op het gezicht toveren. Dat Flynn’s creatie geen Oscarwaardige acteerprestaties, uitgediepte karakters en een sterk verhaal bevat, mag geen verrassing zijn. Maar naar mijn mening hoeft een luchtige horror/komedie als deze ook nergens op te slaan zolang de film maar van begin tot eind genoeg entertainment biedt om de interesse van de kijker vast te houden. En het staat als een paal boven water dat de rolprent uit 1994 dit van begin tot eind doet!

0 thoughts to “Brainscan (1994) recensie”

1. Het is echt jaren geleden dat ik deze film gezien heb (waarschijnlijk in de jaren negentig). Kan me er weinig van herinneren, behalve dat ik ‘m toen wel vermakelijk vond. Weet niet of dat nog het geval zou zijn als ik ‘m nu nog een keer zou bekijken 🙂