Boyhood

Boyhood (2014) Blu-ray Disc recensie

Als filmliefhebber laat ik mij graag aangenaam verrassen door films die ik in de bioscoop heb gemist, maar die volgens de critici wel de moeite waard zijn om te gaan zien. Boyhood van regisseur en scenarist Richard Linklater is ook een film die ik heb gemist in de bioscoop en zonder de korte samenvatting te hebben gelezen en de trailer te hebben gezien, ben ik er in de afgelopen week eens lekker voor gaan zitten toen de geloofde dramafilm op Blu-ray Disc verscheen. Want iedereen is lyrisch over deze bijzondere film.

De film draait om het leven van Mason (Ellar Coltrane), zijn oudere zusje Samantha (Lorelei Linklater) en zijn alleenstaande moeder (Patricia Arquette). Normaliter wordt een verhaal als deze verteld met verschillende acteurs uit verschillende leeftijdscategorieën, maar Linklater had een uniek project voor ogen dat uiteindelijk twaalf jaar in beslag nam om te kunnen maken. In deze periode van twaalf jaar werden er jaarlijks stukjes film opgenomen met dezelfde hoofdrolspelers dat uiteindelijk resulteerde in een prachtige film over de jeugd van Mason, zijn relatie met zijn zus en ouders en hoe zijn kijk op het leven veranderde. De kijker ziet de kinderen opgroeien tot jonge volwassenen die hun eigen weg bewandelen, maar de film bevat ook een aantal mooie en indrukwekkende scènes die voor veel mensen ook enorm herkenbaar zijn.

Door het overtuigende acteerwerk van Coltrane en zijn medespelers is Boyhood een interessante film om te blijven volgen. Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat er niet veel gebeurd in de film dat niets meer is dan een verslag van de jeugd van een klein jongetje dat het publiek binnen twee en een half uur ziet opgroeien tot een ambitieuze kunstenaar. De speelduur is misschien dan ook net iets te lang, maar het is begrijpelijk dat de regisseur het beeldmateriaal dat hij in twaalf jaar tijd heeft verzameld zoveel mogelijk wilt gebruiken. En als je op een regenachtige zondagmiddag toch languit op de bank ligt, dan is het fijn dat je een heerlijke feelgood film als deze kunt kijken.

De Blu-ray Disc versie is evenals de DVD vanaf heden verkrijgbaar. De Blu-ray Disc bevat uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, een korte special en een trailer als bonusmateriaal. Ik had het zelf interessant gevonden als er meer interviews of een uitgebreide making of documentaire aanwezig waren geweest, want ik denk dat er veel te vertellen is over dit unieke project. Helaas zijn deze niet aanwezig. Desalniettemin is het een kwalitatief goede schijf die voor de netheid met een stijlvolle kartonnen slipcase op de markt wordt gebracht.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Lumière voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 thoughts to “Boyhood (2014) Blu-ray Disc recensie”

1. Ook ik was iets minder enthousiast. Wel een film die je vanwege het concept een keer gezien moet hebben, maar persoonlijk voelde ik niet de sterke band met de film die de meeste critici hadden.

1. Ook ik heb deze film nog niet gezien, maar ik lees inderdaad ook alleen maar positieve dingen. Snel maar even kijken voordat de Oscars worden uitgereikt. Heb je trouwens American Promise gezien? een aardige Documentaire met een vergelijkbaar onderwerp.