Blood Ties

Blood Ties (2013) Blu-ray Disc recensie

Misdaadfilms heb je in alle soorten en maten. Toen ik voor het eerst de poster zag van Blood Ties werd ik direct getriggerd om deze film te gaan kijken. Helaas kwam ik er niet aan toe om de door Guillame Canet geregisseerde prent in de bioscoop te zien, maar nu de film uit is op Blu-ray Disc kan ik alsnog genieten van deze meeslepende en stilistische misdaadfilm waarin grote sterren als Clive Owen, James Caan, Billy Crudup, Zoë Saldana, Marion Cotillard en Mila Kunis de hoofdrollen spelen.

Canet weet het New York van de jaren zeventig uitstekend in beeld te brengen. Je kunt duidelijk zien dat de Franse filmmaker zich heeft laten inspireren door de werken van Martin Scorsese, die verantwoordelijk is voor een aantal pareltjes in het misdaadgenre. In veel opzichten is de opzet en de wijze van opbouw hetzelfde hoewel Blood Ties een stuk trager is dan de meeste genregenoten. Het voelt dan ook meer aan als een dramafilm dan als een zenuwslopende misdaad/thriller. En daar is ook niets mis mee.

Het intrigerende verhaal en het overtuigende acteerwerk houden het publiek geïnteresseerd. Clive Owen doet het prima als crimineel Chris die na een zware gevangenisstraf terugkeert in de maatschappij en al gauw in de verleiding komt om van het rechte pad af te dwalen. Dat tot groot ongenoegen van zijn broer Frank die als politieagent niet afwachtend kan toekijken hoe zijn broer zichzelf in de nesten werkt. De rol van Frank wordt prima ingevuld door Watchmen-acteur Billy Crudup.

Marion Cotillard, de echtgenote van Canet, speelt de rol van Chris’ ex-vriendin Monica voortreffelijk en zij heeft een belangrijk aandeel in het succes van deze film. Maar dat is niet haar enige bijdrage aan Canet’s remake van de Franse misdaadfilm Les liens du sang. Zij wist haar man te overtuigen dat hij de Belgische acteur Matthias Schoenaerts moest aannemen voor de rol van crimineel Scarfo. En hij blijkt een waardevolle aanvulling te zijn op de ensemble cast en hij speelt de rol dan ook uitstekend.

Blood Ties is misschien niet de film die je verwacht als je de synopsis leest of de trailer ziet, want het is niet de vlotte misdaadfilm die je van een filmmaker als Scorsese zou verwachten. Maar dat neemt niet weg dat Canet’s creatie een intelligente en onderhoudende film is die volledig leunt op de stilistische settings en het goede acteerwerk van de uitgebreide cast. Ik ben in ieder geval zeer aangenaam verrast door deze film die vanaf heden verkrijgbaar is op een kwalitatief goede Blu-ray Disc.

Met dank aan Lumière voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 thoughts to “Blood Ties (2013) Blu-ray Disc recensie”

1. Heb ‘m een tijdje geleden gezien en vond ‘m ook wel aardig, maar moet wel zeggen dat ik me er niet veel meer van herinneren. Leuk om een keertje te kijken dus, maar niet heel erg memorabel.