Blackhat

Blackhat (2015) recensie

Hèhè, eindelijk weer een film van Michael Mann. Ik ben een fan van deze regisseur die ook verantwoordelijk is voor de weergaloze misdaad/thriller Heat uit 1995. Zijn laatste film Public Enemies, de op waarheid gebaseerde misdaadfilm met Johnny Depp, regisseerde hij ruim 6 jaar geleden! Toen ik een poosje terug de trailer zag werd ik enorm nieuwsgierig naar Blackhat en nu deze op Blu-ray Disc is verschenen kan ik er eens lekker voor gaan zitten. Hopelijk heeft Mann opnieuw een geweldige misdaad/thriller gemaakt.

Chris Hemsworth werd gestrikt om de hoofdrol te spelen in Blackhat. De acteur die in meerdere Marvel-films de rol van de dondergod Thor vertolkt, ruilt zijn magische hamer even in om als de briljante hacker Nick Hathaway door het leven te gaan. Hathaway zit opgesloten voor cybercriminaliteit, maar als de FBI zijn hulp nodig heeft om een hacker te ontmaskeren, komt hij tijdelijk op vrije voeten. Samen met zijn oude studiegenoot Chen (Leehom Wang) en FBI-agente Carol (Viola Davis) volgt hij een kruimelspoor die de ingenieuze hacker in cyberspace voor hen achterlaat.

Het is een race tegen de klok, want als zij er niet in slagen om hem op tijd te vinden, gaat de dief er met miljoenen euro’s vandoor als het door hem geschreven virus zijn taak heeft volbracht. In hun zoektocht door de Verenigde Staten, China en Jakarta worden zij geconfronteerd met het feit dat de hacker zijn plan tot in de puntjes heeft uitgedacht en dat zij continu achter de feiten aanlopen. Maar Hathaway, ooit zelf een hacker die de kwaliteit had om de overheid voor een langere periode te ontlopen, bedenkt een soortgelijk plan om de misdadiger een stap voor te zijn.

Klinkt spannend nietwaar? Maar helaas is Blackhat niet de vlotte en de spectaculaire actie/thriller geworden die het wel had kunnen zijn. Sowieso zullen de kijkers die geen affiniteit hebben met technologie en computertaal weinig plezier beleven aan de film, want het technisch jargon is in overvloed aanwezig. De spannende momenten zijn helaas op één hand te tellen als Hathaway in het nauw wordt gedreven en als de Chinese geheime dienst de handlangers van de cyberterrorist op de hielen zit. En omdat de film een lange speelduur heeft van ruim 2 uur vind ik dat er wel iets meer actie en spanning in had mogen zitten.

Helaas is ook het acteerwerk niet geweldig te noemen. En in een film als deze, waarin dialogen en het verhaal voor het vermaak moeten zorgen, moet dat op orde zijn. Hemsworth overtuigt helaas niet in zijn rol als de briljante hacker terwijl Viola Davis regelmatig de plank misslaat als de pittige FBI-agente. Ritchie Coster doet het dan nog wel aardig als de huurling Elias Kassar, maar hij krijgt te weinig schermtijd om zich te laten gelden. Michael Mann slaagt er dus helaas niet in om opnieuw een kwalitatief goede film af te leveren en ik denk dat alleen de fans van Hemsworth en ingewikkeld computerjargon een hoop plezier beleven aan Blackhat.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het recensie-exemplaar.

8 gedachten over “Blackhat (2015) recensie

1. Ook mensen die wel iets van technologie weten hebben niks aan deze film, als ik op de trailer af ga. Weer een gevalletje klepel en klok, volgens mij. Ik heb niog nooit een serieuze film over hackers gezien, die redelijk dicht bij de werkelijkheid zat. Wel lachen natuurlijk. En Hemsworth kan helaas niet de intelligentie overbrengen die ik herken van ontwikkelaars. Laat hij het maar bij hamertje tik houden 😉

2. Kan me goed vinden in jouw review. Vond deze erg matig en zelfs slaapverwekkend. Heeft wel goede aspecten waardoor ie nog een krappe voldoende krijgt maar het ontbreekt aan vaart, actie en spanning.