Black Swan (2010) recensie

Black SwanOké. Laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen fan ben van dansfilms en ik ben al helemaal geen liefhebber van ballet. Maar Black Swan is een film die absoluut tot een van mijn favorieten behoort. Regisseur Darren Aronofsky, een van mijn favoriete regisseurs, heeft een aangrijpend en indrukwekkend drama gecreëerd waarin Natalie Portman waarschijnlijk haar beste rol tot nu toe speelt.

De Star Wars-actrice kruipt in de huid van de jonge balletdanseres Nina Sayers die al jaren haar leven wijdt aan haar danscarrière en nu voor het eerst kans maakt om de hoofdrol te spelen in het prestigieuze ballet Het Zwanenmeer. Als zij door de zelfingenomen maar briljante choreograaf Thomas Leroy (Vincent Cassel) gekozen wordt, gaat Nina de strijd aan met haar grootste vijand. Ze raakt langzaam maar zeker vervreemd van de realiteit en het zo altijd lieve meisje transformeert in een danseres die over lijken gaat om haar doel te bereiken.

Het is niet alleen Portman die zeer overtuigend haar rol speelt, maar ook Fransman Vincent Cassel is geknipt voor de rol van de veeleisende choreograaf. En ook Mila Kunis doet het prima als Nina’s geduchte tegenstander Lily, een losbandige balletdanseres die minder toegewijd is, maar wel op de hoofdrol in Het Zwanenmeer aast. Barbara Hershey speelt een sterke rol als Nina’s obsessieve moeder Erica terwijl Winona Ryder het ook prima doet als de ervaren balletdanseres Beth.

Black Swan gaat niet zozeer over het ballet, maar over obsessie en Nina’s transformatie van een zachte persoonlijkheid naar een doortrapte en verleidelijke vrouw. De wijze waarop Aronofsky het verhaal van Het Zwanenmeer verweeft met het verhaal over Nina en haar innerlijke strijd is bijzonder te noemen en dat maakt de film enorm indrukwekkend. Ik werd door de prachtige beelden en een betoverende soundtrack meegezogen in het verhaal en ik leefde iedere seconde mee met de aandoenlijke Nina. Dat is niet alleen de verdiensten van de kwaliteiten die Aronofsky bezit, maar ook door het briljante acteerwerk van Natalie Portman.

Score: 9,0

0 thoughts to “Black Swan (2010) recensie”

1. Mijn all time favorite! Mooi om the zien dat het ook een favoriet van jou is. Die laatste zin : it was perfect vind ik perfect passen. Het precies mijn gevoel weer. Heb je Mr. Nobody wel eens gezien? Dat is m’n nummer 2…