Birdman

Birdman (2014) recensie

Ik word enorm nieuwsgierig naar een film als de hele wereld er lyrisch over is. Ook na het lezen en horen van de positieve berichten over Birdman, wilde ik de door Alejandro González Iñárritu geregisseerde film graag zien. En ik ben zeker niet teleurgesteld door de dramafilm waarin acteurs Michael Keaton en Edward Norton op briljante wijze hun rollen spelen. Vooral de Batman­-acteur levert een memorabele acteerprestatie af.

Hij kruipt in de huid van Riggan Thomson, een uitgerangeerde acteur die in het verleden succes behaalde met de superheldenfilm Birdman. Maar nu moet hij genoegen nemen met een plaats buiten de schijnwerpers en hij vreest voor het feit dat iedereen hem vergeet. Daarom schrijft en regisseert hij een toneelstuk waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Terwijl de repetities in volle gang zijn krijgt Riggan te maken met zijn aan drugsverslaafde dochter Sam (Emma Stone) die in haar rol als zijn assistent de kantjes ervan afloopt en met een gefrustreerde producent (Zach Galifianakis) die zich zorgen maakt over de lage opbrengsten.

De problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon als Riggan de arrogante, maar vreselijke goede acteur Mike (Edward Norton) weet te strikken voor een hoofdrol in het toneelstuk. Met de komst van de Hollywoodster zitten de zalen bomvol, maar zijn aanwezigheid drukt Riggan langzaam maar zeker terug naar de achtergrond. Het stemmetje in zijn hoofd, dat van het personage dat hij vroeger speelde is, fluistert met een zware stem in Riggan’s oor dat hij langzaam maar zeker de grip op zijn leven verliest. Riggan is weer terug bij af en de vooruitzichten zijn allesbehalve rooskleurig als hij het ook nog eens aan de stok krijgt met een rancuneuze recensent die er alles aan doet om zijn toneelstuk kapot te maken.

Birdman is een film die intelligent in elkaar is gezet. Met uniek editingwerk en een doordringende soundtrack vol drumsolo’s, creëert men een bijzondere film waarin het draait om de harde showbusiness en deze laat zien hoe een succesvolle carrière opeens afgelopen kan zijn. Veel scènes, die zich grotendeels afspelen bij het kleine Broadway theater, zijn dan ook intens door de manier waarop deze zijn gefilmd, maar ook door het zeer overtuigende spel van de acteurs. Vooral Keaton, maar ook Edward Norton spelen beiden zeer overtuigend. Birdman heeft er absoluut een fan bij en ik ben toch blij dat ik de moeite heb genomen om deze te gaan zien.

0 gedachten over “Birdman (2014) recensie

1. Ik vond de film mooi gefilmd, er werd (heel) goed geacteerd en het plot was uniek. Op de een of andere manier kon hij mij toch niet zo pakken. Als ik hem voor de tweede keer kijk misschien wel. De tijd zal het leren. Nu vind ik hem gewoon ‘average’.

2. Mooi gefilmd, (heel) goed geacteerd en een voor mij uniek plot. Toch kon de film mij niet helemaal pakken. Een tweede kans zorgt daar misschien wel voor. Nu vind ik het gewoon een ‘average’ film.

3. Zelf ook echt gekeken naar deze film en hem donderdag dan eindelijk gezien. Ik vond vooral het camerawerk eruit springen. Verhaal was goed geacteerd, maar door de manier van filmen maakte het het net wat specialer.

In ieder geval blij dat Birdman aan mijn vooraf gestelde verwachtingen voldeed!