Big Hero 6

Big Hero 6 (2014) recensie

Big Hero 6 is niet de nieuwe superheldenfilm ondanks dat er wel een gelijknamige Marvel Comic bestaat en filmstudio Disney als mede-eigenaar van het merk iets te maken heeft met deze stripboekverfilmingen. Nee, het is een leuke met de computer geanimeerde Disney-film van de makers van Frozen, een film die enorm veel succes en populariteit geniet. En natuurlijk hopen zij dat deze animatiefilm net zo succesvol en populair wordt.

Big Hero 6 gaat over de veertienjarige Hiro (Ryan Potter), een briljante knul die zijn broer verliest door een noodlottig ongeval en een band krijgt met diens geweldige uitvinding Baymax (Scott Adsit). Baymax is een robot die als medisch hulpverlener functioneert en Hiro helpt om zijn verlies te verwerken. Maar de slimme puber voorziet de uitvinding van zijn broer met verschillende upgrades waarmee de knuffelbare robot verandert in een geavanceerde vechtmachine. Samen met Baymax en zijn vrienden gaat Hiro de strijd aan met een gevaarlijke tegenstander die met behulp van miljoenen microrobots, een uitvinding van Hiro die de onbekende vijand heeft gestolen, de futuristische stad San Fransokyo terroriseert.

En nu komt de truc, want als je de door Don Hall en Chris Williams geregisseerde film gaat vergelijken met de klassiekers van de animatiestudio en de computeranimatiefilms van Disney Pixar, dan is de conclusie snel getrokken dat de animaties niet zo geweldig zijn. Maar dat mag de pret zeker niet drukken! Big Hero 6 is een vermakelijke combinatie van vette actiescènes, hilarische momenten en een verhaal met diepgang. De schattige en ietwat klunzige Baymax zorgt voor enorm veel humor terwijl ook personages, zoals Hiro’s vrienden Fred (T.J. Miller) en Wasabi (Damon Wayans Jr.), erg grappig zijn.

Maar de humor is wel gericht op kinderen, want dubbelzinnige grappen die vaak wel in Disneyfilms aanwezig zijn, ontbreken volledig. En dat vind ik wel jammer. Desalniettemin zorgen de uiteenlopende personages voor enorm veel vermaak en het is ook wel fijn om zo nu en dan eens lekker achterover te leunen en te genieten van een simpele animatiefilm. En ik heb ook enorm veel plezier beleefd aan de korte animatiefilm Feast die voor Big Hero 6 werd vertoond. Het was dus een leuke avond met vermakelijke animatiefilms, maar om deze te bestempelen als één van de meest ontroerende Disneyfilms die ooit gemaakt is, gaat mij iets te ver.

0 gedachten over “Big Hero 6 (2014) recensie