Big Game

Big Game (2014) Blu-ray Disc recensie

Laat ik eens beginnen met een leuk feitje. Big Game is een Finse film die geschreven en geregisseerd is door de in Helsinki geboren filmmaker Jalmari Helander. Maar door de aanwezigheid van hoofdrolspelers Samuel L. Jackson, Ray Stevenson en de goed foute filmposter met daarop het presidentiële toestel Air Force One dat in brand staat, lijkt Big Game een Amerikaanse actie/thriller te zijn. Maar niets is minder waar.

Toch had Helander een ander beeld voor ogen tijdens de opnames van deze actiefilm en daarom werden veel scènes niet in Finland, maar in de Alpen opgenomen. Het leveren mooie plaatjes op die het al meer dan de moeite waard maken om Big Game te gaan zien. Maar of het ook genoeg is om de verwende filmliefhebber van het begin tot en met het einde te vermaken is dan nog maar de vraag. Laat ik in ieder geval zeggen dat je deze film wel met een korreltje zout moet nemen.

Want laten we eerlijk zijn. Het verhaal is allesbehalve realistisch te noemen. De tiener Oskari (Onni Tommila) wordt op zijn dertiende levensjaar met een beperkte jachtuitrusting naar het bos gestuurd waar hij tegenover zijn vader en zijn dorpsgenoten moet bewijzen dat hij een man is. Om dit te doen moet hij zijn eerste prooi vangen, maar tijdens zijn speurtocht naar het wild loopt hij de Amerikaanse President Moore (Samuel L. Jackson) tegen het lijf die na een terroristische aanslag op Air Force One met de vluchtcapsule in het bos van Finland is belandt. Terwijl Oskari Moore probeert te helpen om het dichtbeboste gebied te verlaten, worden de wereldleider en zijn jonge kameraad opgejaagd door een groep terroristen dat onder leiding van de corrupte overheidsagent Morris (Ray Stevenson) er alles aan doet om Moore te liquideren.

Schietgrage terroristen, corrupte overheidsagenten, explosies en humor. Big Game zit er vol mee en zorgen voor het kijkplezier. Oké, ik ben een fan van Samuel L. Jackson en die man kan dan ook weinig fout doen in mijn ogen. Zijn aanwezigheid en acteerwerk zorgen er in ieder geval voor dat de score op het rapport iets hoger uitpakt. In welke situatie zijn personage ook belandt, hij weet altijd een heerlijke foute catchphrase uit zijn mouw te schudden en de aandacht op te eisen.

Jammer genoeg zijn er ook een aantal minpunten te noemen, zoals het matige acteerwerk van de jonge Onni Tommila en ook Ray Stevenson die het niet voor elkaar krijgt om een geloofwaardige schurk neer te zetten. Ook de plotwendingen en de surprise elementen, waar acteur Jim Broadbent als de voormalige CIA-agent Herbert een groot aandeel in heeft, zijn allesbehalve geloofwaardig en deze voegen naar mijn mening dan ook niets toe aan het geheel. Verrassend genoeg zijn de visuele effecten en de computeranimaties wel van goede kwaliteit en dat vind ik knap gezien het feit Helander een beperkt budget tot zijn beschikking had.

De Blu-ray Disc van Big Game is een nette uitgave. Het beeld staat in het formaat 2.35:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er prima uit. Ook de DTS-HD 5.1 soundtrack klinkt prima. Helaas bevat de Blu-ray Disc geen interessant bonusmateriaal. De gebruiker moet genoegen nemen met een aantal trailers van andere releases van Dutch FilmWorks.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

8 gedachten over “Big Game (2014) Blu-ray Disc recensie