Beyond the reach

Beyond The Reach (2014) recensie

Weergaloze explosies, verbluffende computeranimaties en bekende acteurs die de hoofdrollen opeisen. Filmmakers en producenten trekken vaak alles uit de kast om de kijker een vermakelijke film voor te schotelen, maar soms is er niet veel voor nodig om dat voor elkaar te boksen. Ook regisseur Jean-Baptiste Léonetti moet dat hebben gedacht toen hij begon aan de thriller Beyond The Reach dat op het boek van Robb White werd gebaseerd.

Het verhaal speelt zich af in de Mojavewoestijn waar de rijke miljardair Madec (Michael Douglas) op jacht gaat. Met zijn peperdure Mercedes-Benz en een splinternieuw jachtgeweer trekt hij door het afgelegen gebied om de laatste kale plek aan zijn muur op te vullen met een trofee. Tijdens deze trip wordt hij bijgestaan door Ben (Jeremy Irvine), een lokale bewoner die het gebied goed kent en het familiebedrijf in leven probeert te houden. Hij is een expert in reddingsmissies en overlevingstochten.

Al gauw belanden Madec en Ben in een uitzichtloze situatie als de schietgrage zakenman per ongeluk de lokale bewoner Charlie (Martin Palmer) neerschiet. En terwijl er een belangrijke deal in China op het punt van afronden staat, besluit Madec om het ongeluk in de doofpot te stoppen. Maar daar is Ben niet van gediend. En terwijl Ben zich klaarmaakt voor een terugkeer naar het nabijgelegen dorp, verandert Madec in een moordlustige psychopaat die over lijken gaat om zijn eigen hachje te redden. Met gevaar voor eigen leven slaat Ben op de vlucht, maar een miljardair met een jachtgeweer is niet het enige gevaar waar hij mee te maken krijgt als hij zonder uitrusting en water de hitte in de woestijn moet trotseren.

Je kunt het aan een gevestigde acteur zoals Michael Douglas wel toevertrouwen dat hij een film als Beyond The Reach in zijn eentje kan dragen. Het is niet voor het eerst dat de routinier de rol van de schurk speelt en hij doet opnieuw voortreffelijk. Ook zijn tegenspeler Jeremy Irvine speelt zijn rol prima hoewel Douglas alle aandacht opeist. Het acteerwerk in een film als deze is van groot belang, want Beyond The Reach is geen film die het moet hebben van spectaculaire momenten en adembenemende special effects.

Toch weet Léonetti een onderhoudende thriller te maken. De prachtige beelden van de Mojavewoestijn zijn een mooie bonus, maar het draait natuurlijk om de strijd tussen Madec en Ben. Een aantal momenten zijn minder geloofwaardig als de bijna aan hitte bezweken Ben de verblijfplaats van de neergeschoten Charlie in de grotten weet te bereiken en hij bij toeval op een begraven waterkruik stuit. Desalniettemin neem ik dit graag voor lief, want de film verveelt geen moment en ik vind dat toch een knappe prestatie van de filmmaker die met weinig middelen en een relatief klein budget een goede film heeft gemaakt.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux mocht ik de DVD versie van Beyond The Reach beoordelen. Het beeld is niet vrij van ruis en dat vind ik ergens wel jammer. De adembenemende beelden van de Mojavewoestijn schreeuwen om haarscherp beeld. Op het geluid heb ik niets aan te merken, want de Dolby Digital 5.1 track klinkt prima. Helaas bevat het schijfje geen bonusmateriaal hoewel deze versie wel geleverd wordt met een stijlvolle kartonnen slipcase. Beyond The Reach is vanaf 17 juli verkrijgbaar.

[usr 2.5 size=20]

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.

3 gedachten over “Beyond The Reach (2014) recensie