Beginners

Beginners (2010) recensie

Om op 82-jarige leeftijd nog eventjes een Academy Award in de wacht te slepen is een enorme prestatie en Christopher Plummer wist dat voor elkaar te boksen door op een briljante wijze de rol van Hal Fields te spelen in de dramafilm Beginners. De door Mike Mills geregisseerde film is een aangrijpend verhaal dat hij gedeeltelijk baseerde op zijn eigen ervaringen in het dagelijkse leven. Maar het is meer dan een levensverhaal, want de scenarist behandelt ook onderwerpen, zoals acceptatie en bindingsangst in zijn creatie.

Het verhaal draait eigenlijk om Hal’s zoon Oliver, een rol die uitstekend wordt gespeeld door één van mijn favoriete acteurs Ewan McGregor. Oliver krijgt te horen dat zijn vader terminaal ziek is terwijl hij op zijn oude dag uit de kast komt. Hij is al jaren homoseksueel en sinds kort heeft hij een veel jongere lover. Het zijn nieuwsberichten waar Oliver van schrikt en hij probeert de informatie op zijn manier te verwerken. Na de dood van zijn vader ontmoet hij op een feestje de beeldschone Anna (Mélanie Laurent) waar hij een hartstochtelijke relatie mee krijgt. Maar het rouwproces waar hij in zit en zijn ongeloof in ware liefde, zijn vader heeft zijn moeder immers jarenlang in de maling genomen, zorgen ervoor dat hij zich niet durft te binden.

Mills zoomt in op Oliver’s leven na de dood van zijn vader. Christopher Plummer heeft dan ook alleen een rol van betekenis in de flashbacks waarin het verhaal over Oliver en zijn relatie met zijn ouders langzaam uit de doeken wordt gedaan. Maar de routinier speelt die rol voortreffelijk. Ook McGregor overtuigd in zijn rol als de ietwat depressieve Oliver. Mélanie Laurent maakte al een enorme indruk op mij met haar rol in de gewelddadige oorlogsfilm Inglourious Basterds, maar ook in een film als deze komt de Franse actrice uitstekend tot haar recht.

Beginners is geen licht kijkvoer, want het is een aangrijpend verhaal waarin Oliver moet accepteren dat zijn vader een andere levensstijl had, met een veel jongere man de lakens deelt en in een korte tijd komt te overlijden. Hoe ga je daar als persoon mee om is dan de vraag. Door het goede spel van McGregor weet hij met lichaamstaal en zijn mimiek zijn gevoel op de kijker over te brengen en ik leefde ook echt met hem mee. En ondanks dat de film een laag tempo heeft is het verhaal indrukwekkend genoeg om van het begin tot het einde aan de buis gekluisterd te zitten. Ik ben wel van mening dat dit grotendeels te danken is aan het zeer overtuigende acteerwerk.

0 gedachten over “Beginners (2010) recensie