Batman

Batman (1989) recensie

Soms heb ik van die momenten dat ik even een gouwe ouwe uit de kast pak en de geweldige actiefilm Batman uit 1989 is zo’n klassieker die telkens weer voor een brede glimlach op mijn gezicht zorgt als ik deze opzet. De stripboekverfilming van regisseur Tim Burton is een tijdloze klassieker die na ruim twintig jaar nog steeds voor topvermaak zorgt. Dat heeft niet alleen te maken met het goede acteerwerk, maar ook met de wijze waarop de alom bekende stripheld tot leven wordt gebracht in deze topper.

De hoofdrol is voor Michael Keaton die in de huid kruipt van Bruce Wayne, een getraumatiseerde miljardair die na de dood van zijn ouders zijn vermogen gebruikt om als zijn alter-ego Batman de strijd aan te gaan met de criminelen in de fictieve stad Gotham City. De acteur speelt deze rol voortreffelijk en komt als zowel de gladde zakenman dan als de gemaskerde wreker uitstekend uit de verf.

Desalniettemin is de aandacht grotendeels gefocust op het acteerwerk van diens tegenspeler Jack Nicholson die in de huid kruipt van onderwereldfiguur Jack Napier. Napier krijgt de taak van maffiabaas Grissom , een goede rol van Jack Palance, om de afschrikwekkende burgerwacht uit te schakelen, maar uiteindelijk belandt hij in een vat met zuur. Daardoor transformeert Napier in de maniakale The Joker, een ongenadige crimineel en de aartsvijand van Batman. Nicholson speelt deze rol op fenomenale wijze.

Maar het succes van Batman is zoals eerder gezegd niet alleen te danken aan het prima acteerwerk van de twee heren, maar ook aan het acteerwerk van Kim Basinger. Zij speelt de rol van de lieftallige fotografe Vicky Vale. Vale komt naar Gotham City in de hoop dat zij een foto kan maken van de veelbesproken burgerwacht, maar die opdracht is veel zwaarder dan dat zij aanvankelijk had gedacht. Basinger speelt de rol prima en is een mooie verrijking van de kwalitatief uitstekende en veelzijdige cast.

Wat Burton’s donkere versie van de superheld bijzonder maakt is de sombere en naargeestige sfeer die de film bevat. De film is overwegend donker en grauw en de dramatische soundtrack van componist Danny Elfman versterkt deze sfeer des te meer. De mengelmoes van diverse architectuurstijlen vormen een prachtig weergegeven Gotham City en het is dan ook meer dan terecht dat het set design werd bekroond met een Academy Award. Dit in combinatie met het puike acteerwerk maken Batman een geweldige en onderhoudende prent vol actie, spanning en humor.