Batman Returns

Batman Returns (1992) recensie

Voor het vervolg op Batman uit 1989 kroop regisseur Tim Burton opnieuw in de regiestoel. Zijn missie was om een nog duisterdere Batmanfilm te maken en dat is dan ook gelukt. Veel critici en liefhebbers bestempelde de film al snel als te somber en te sadistisch, maar ik ben van mening dat Batman Returns juist erg goed in elkaar steekt en zijn voorganger evenaart. Michael Keaton kruipt opnieuw in de huid van de multimiljardair Bruce Wayne en diens alter-ego Batman die in dit deel de strijd aangaat met twee geduchte vijanden.

Max Shreck (Christopher Walken) is een keiharde zakenman die zijn zinnen heeft gezet op de bouw van een nieuwe energiecentrale. Om zijn plannen uit te kunnen voeren heeft hij de steun van de burgemeester nodig, maar de onderhandelingen met de burgervader lopen spaak. Daarom bedenkt Shreck een ingenieus plan om de burgemeester af te zetten en de afzichtelijke Oswald Cobblepot (Danny DeVito), die door zijn fysieke kenmerken in de media wordt bestempeld als de Penguin, kandidaat te stellen. Met Oswald aan boord heeft Max genoeg macht om zijn snode plannetjes uit te kunnen voeren.

Terwijl Bruce Wayne (Michael Keaton) de zaak onderzoekt, valt hij als een blok voor Max’ assistente Selina Kyle (Michelle Pfeiffer). Maar hij weet niet dat zijn nieuwe vlam in het holst van de nacht als haar alter-ego Catwoman door de straten van Gotham slentert. En als Batman heeft hij al meerdere keren een onplezierige aanvaring gehad met de atletische crimineel. En de uitdaging wordt voor de gemaskerde burgerwacht groter als Catwoman en de maniakale Penguin de handen ineenslaan om hem in een kwaad daglicht te zetten en om de macht te grijpen in Gotham City. Daar moet Batman een stokje voor zien te steken.

Het overschot aan criminelen en vijanden pakt in de regel slecht uit voor superheldenfilms, maar in Batman Returns is de balans tussen het goed uitgewerkte verhaal en de bombastische actie op orde. Dat geldt ook voor het acteerwerk. Michael Keaton speelt de rol van Bruce Wayne en Batman uitstekend terwijl Danny DeVito het meer dan uitstekend doet als de maniakale Penguin. Maar ook Christopher Walken overtuigt in zijn rol als de geniepige zakenman Max Shreck terwijl Michelle Pfeiffer haar rol als Catwoman prima invult.

De decors zien er opnieuw adembenemend uit. Je kunt het Tim Burton toevertrouwen om een sprookjesachtig Gotham City vol met gotische architectuur te creëren terwijl de betoverende soundtrack van zijn vaste componist Danny Elfman de ietwat naargeestige sfeer van Batman Returns extra kracht bijzet. Ondanks dat biedt de film niets nieuws. Natuurlijk heeft Batman weer een paar nieuwe gadgets tot zijn beschikking en heeft de legendarische batmobiel een aantal functionele upgrades gekregen. Maar daar blijft het dan ook bij. En heel eerlijk, ik vind dat daar ook niets mis mee is! Het vervolg komt in de buurt van zijn voorganger en dat is eveneens een uitstekende en vermakelijke film.

5 gedachten over “Batman Returns (1992) recensie

1. Te lang geleden voor het laatst gezien maar in mijn beleving kon deze film zich ook makkelijk meten met het origineel ondanks de afwezigheid van Nicholson.

En nu naar de winkel rennen om Arkham Knight te halen! 🙂