Batman Begins (2005) recensie

Batman BeginsNa de teleurstellende Batman-films Batman Forever en Batman & Robin van regisseur Joel Schumacher, was ik wel weer toe aan een goede verfilming van de populaire stripheld. Regisseur Christopher Nolan kreeg de opdracht om de reboot van deze franchise in goede banen te leiden. En hij trapt af met een fantastische film! Na het introduceren van de hoofdpersonages barst het spektakel los en vanaf dat moment zit je tot en met het einde aan je stoel genageld.

De film komt wel langzaam op gang. In de openingsfase focussen de makers zich op het verhaal achter Batman. Bruce Wayne, de zoon van de rijke Thomas Wayne, keert Gotham City de rug toe wanneer zijn ouders worden vermoord en het recht niet zegeviert. Hij gaat in training bij de League of Shadows, een groep van verzetsstrijders die strijden voor het recht en afrekenen met de criminaliteit. Na zijn training keert Wayne terug naar Gotham City waar hij als het symbool Batman de strijd aangaat met de aanhoudende criminaliteit en corruptie.

In vergelijking met zijn voorgangers is Batman Begins een serieuzere film die veel meer aandacht besteed aan de karakterontwikkelingen en het verhaal over de multimiljardair en diens alter-ego Batman. Door het goede acteerwerk van hoofdrolspeler Christian Bale, maar ook door het spel van Michael Caine als butler Alfred, Tom Wilkinson als maffiabaas Falcone en Cillian Murphy als Batman’s tegenstander Scarecrow, is de uitwerking hiervan kwalitatief goed te noemen. Het verhaal dat David S. Goyer schreef is gebaseerd op de duistere stripboeken van Frank Miller en dat komt overduidelijk terug in de film die dan ook een stuk grimmiger is dan zijn voorgangers.

Maar Nolan slaagt er ook in om de goede balans te vinden tussen het verhaal en het spektakel, want wanneer de film op gang komt word je als kijker getrakteerd op spectaculaire actiescènes en verbluffende special effects. Batman’s jacht op maffiabaas Falcone en de meedogenloze Scarecrow zorgen voor heerlijke scènes die je op je puntje van je stoel houden. In de slotfase worden we ook getrakteerd op een geweldig bruggetje naar het tweede deel als Batman een speelkaart van Jim Gordon in zijn handen krijgt gedrukt. En je kunt wel raden welk karakter op deze speelkaart staat. En als het tweede deel enigszins in de buurt komt van deze film, dan kunnen wij ons opmaken voor een geweldige film!