Bad Neighbours

Bad Neighbours (2014) recensie

Studenten lappen de regels aan hun laars en ze zijn enorm egoïstisch. Tenminste, dat is het beeld dat mensen hebben en daarom staat niemand te trappelen als zij te horen krijgen dat hun nieuwe buurtjes studenten zijn. Dat overkomen ook Mac en Kelly Radner die al de grootste moeite hebben om hun burgerlijke leventje met een pasgeboren baby in de wandelwagen op de rit te krijgen. Het leegstaande huis naast hun wordt verhuurd aan Teddy en zijn aanhangers van feestende studenten die dit jaar vol gas gaan en van plan zijn om het meest epische feest ooit te organiseren.

Mac en Kelly proberen nog te communiceren met hun nieuwe buurtjes en dat lukt hun ook aardig. Ze worden geaccepteerd en ze nemen zelfs een “road to history lane” als ze zich even compleet laten gaan op het studentenfeest waar het overmatige gebruik van drugs en alcohol behoort tot de feestelijke activiteiten. Maar het heeft niet lang nodig voordat de kakelverse ouders de wanhoop nabij zijn en de politie inschakelt als het zoveelste luidruchtige feest uit de hand dreigt te lopen. Zij verklaren ongewild de oorlog aan de jongens en meiden van Delta Psi die op hun buurt uit zijn op wraak. Dat zorgt voor hilarische pesterijen die van kwaad tot erger gaan.

Seth Rogen hoort gewoon thuis in een film zoals Bad Neighbours. Laat het maar aan de komiek over om met zijn sprekende mimiek en manier van doen het publiek te vermaken. Hij slaagt dan ook uitstekend als de ietwat nerdy buurman Mac. Zijn tegenspeler is pretty boy Zac Efron die ook perfect is gecast als de leider van het studentenkorps Teddy en hij speelt de rol uitstekend. Hij wordt tijdens zijn wraakacties bijgestaan door zijn goede vriend Pete en deze rol wordt prima ingevuld door James’ jongere broertje Dave Franco. Helaas ben ik iets minder te spreken over Rose Byrne die niet helemaal op haar plek lijkt te zijn in deze lachfilm en naar mijn mening geen meerwaarde biedt.

Bad Neighbours van regisseur Nicholas Stoller, die ook verantwoordelijk was voor de leuke romantische komedie Forgetting Sarah Marshall, laat duidelijk zien hoe je dus niet moet reageren als er feestende studenten naast je komen wonen. Maar het wordt wel lekker aangedikt om genoeg munitie voor de wraakzuchtige studenten te creëren zodat de film gevuld wordt met hilarische fragmenten waarin halfnaakte studentes, Seth Rogen die onder invloed van paddo’s als ongeleid projectiel door de kamer stuitert en slapstick komedie voor het vermaak zorgen. Intelligent en doordacht is het allemaal niet, maar naar mijn mening is dat ook niet nodig in een film als deze. Het is af en toe gewoon lekker om het verstand op nul te kunnen zetten en te genieten van onzinnige humor dat dan ook in deze prent in overvloed aanwezig is.