Bad Boys

Bad Boys (1995) recensie

Wat is de definitie van een goede actiefilm? Het is geen eenvoudige vraag om te beantwoorden, maar ik ben wel van mening dat Bad Boys één van de betere actiefilms is die ik ooit heb gezien. Ik concentreer mij vooral op de entertainmentwaarde van een film en de door Michael Bay geregisseerde film is er één die topamusement garandeert. Er is een goede balans tussen de spannende actiescènes vol achtervolgingen en vuurgevechten en de gevatte humor van hoofdrolspelers Will Smith en Martin Lawrence. Deze combinatie is dan ook de sleutel tot het succes als je het mij vraagt.

De film speelt zich af in het zonnige Miami waar narcotica agenten Mike en Marcus het aan de stok krijgen met een geduchte tegenstander. Na een brutale kraak is crimineel Fouchet in het bezit van een gigantische hoeveelheid heroïne. Het is aan de agenten de taak om deze crimineel te stoppen voordat hij de drugs heeft verkocht. Daarbij krijgen zij hulp van een belangrijke getuige die de heren het bloed onder de nagels vandaan haalt.

Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar dat is ook niet erg. Het debuut van Michael Bay is een geweldige spektakelfilm en er is geen ruimte voor saaie momenten. In zijn jonge jaren wist de Transformers-regisseur nog te doseren met als resultaat dat Bad Boys een goede balans kent tussen actie en humor. Laat het maar aan Will Smith en Martin Lawrence over om voor hilarische fragmenten te zorgen terwijl ook Joe Pantoliano’s vertolking van de explosieve politiechef Howard voor een brede lach op het gezicht zorgt.

Bad Boys is een authentieke buddy cop film die hoofdzakelijk draait om de relatie tussen Mike en Marcus. Het is te danken aan Smith en Lawrence dat de film zo goed uitpakt hoewel Cheky Karyo’s goede vertolking van de meedogenloze drugsdealer Fouchet ook zeker een dikke pluim verdient. En wat wil je als liefhebber nog meer als de spectaculaire actiescènes in een rap tempo op je worden afgevuurd en je van het begin tot het einde op het puntje van je stoel zit? Daarom is deze Michael Bay film misschien wel één van de betere die hij ooit gemaakt heeft ondanks dat hij al een aantal grote kaskrakers op zijn naam heeft staan.