Back to the Future

Back to the Future (1985) recensie

Ik denk dat we allemaal weleens denken “had ik maar een tijdmachine”. Het zou toch fantastisch zijn als je terug in de tijd kon om je vergissingen ongedaan te maken of juist naar de toekomst af te reizen om te zien hoe de wereld er dan uitziet. Maar het kan ook voor gruwelijke problemen zorgen. En dat ondervindt de tiener Marty McFly in het eerste deel van de Back to the Future trilogie als hij bij toeval in het verleden belandt en een reeks aan gebeurtenissen in gang zet die zijn eigen bestaan in gevaar brengt. Het is Michael J. Fox die in 1985 op 24-jarige leeftijd voor het eerst in de huid kroop van het wereldberoemde filmpersonage en hij speelt deze rol dan ook zeer verdienstelijk.

De film is geregisseerd door Robert Zemeckis die samen met Bob Gale het verhaal schreef over de jonge Marty en de uitvinder Doc Emmett Brown (Christopher Lloyd). Het duo staan voor een enorme uitdaging als Marty per ongeluk met de door Doc tot tijdmachine omgebouwde DeLorean DMC-12 in het jaar 1955 belandt en door stom toeval de eerste ontmoeting tussen zijn vader George (Crispin Glover) en moeder Lorraine (Lea Thompson) verstoort. Het gevolg is dat Marty zijn eigen bestaan, maar ook dat van zijn broer en zus in gevaar heeft gebracht en hij moet er dan ook alles aan doen om zijn ouders in hun tienerjaren tot elkaar te brengen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

De stompzinnige pestkop Biff (Thomas. F Wilson) heeft al jaren de pik op George en een oogje op Lorraine. Elke poging die Marty onderneemt om zijn ouders nader tot elkaar te brengen wordt hopeloos om zeep geholpen door de lomperik en zijn vrienden. En dat is niet het enige probleem waar Marty mee te maken krijgt, want wanneer hij de hulp inschakelt van de Doc uit 1955, moet hij er alles aan doen om zijn toekomstige vriend te overtuigen dat hij met zijn uitvinding in het verleden is belandt en dat hij zijn hulp nodig heeft om naar de toekomst terug te keren. Terwijl Doc een ingenieus plan bedenkt om Marty terug te sturen naar 1985, zet Marty alle zeilen bij om Biff tot een halt toe te roepen en zijn ouders aan elkaar te koppelen.

Back to the Future is een heerlijke combinatie van Science Fiction en humor waarin vooral Christopher Lloyd als de grappige Doc Brown de rol van de komische noot op zich neemt. Maar ook het sullige personage Biff en de onzekere George McFly zorgen voor hilarische fragmenten en dat is ook te danken aan de wijze waarop Thomas F. Wilson en Crispin Glover deze personages spelen. Sowieso is het acteerwerk dik in orde. Zo spelen vele acteurs een “dubbelrol”. Eerder genoemde acteurs spelen zowel de rol van de personages in 1985 als in 1955 en dat doen zij zeer verdienstelijk. Ook Lea Thompson speelt haar rollen als Lorraine uit 1985 en uit 1955 prima.

Het is opvallend te noemen dat de special effects voor een film die 30 jaar geleden werd uitgebracht van een uitstekende kwaliteit zijn hoewel je overduidelijk kunt zien dat de techniek destijds nog niet zo verfijnd was als op de dag van vandaag. Maar dat mag de pret zeker niet drukken. Ook de decors en kostuums in de scènes die zich in 1955 afspelen zien er authentiek uit en je kunt duidelijk zien dat de filmmakers moeite noch kosten hebben gespaard om dit zo realistisch mogelijk in beeld te brengen. Het zijn de details waar ik als filmliefhebber van kan genieten, maar ik vind het ook het bewijs dat je als filmmaker met een rijke fantasie en met vindingrijke oplossingen een innovatieve film zoals Back to the Future kunt maken. Daar kunnen de hedendaagse filmmakers nog een hoop van leren. Het is dan ook naar mijn mening meer dan terecht dat het eerste deel van Back to the Future is uitgegroeid tot een moderne klassieker die wereldwijd succes genoot en tot op de dag vandaag nog steeds topamusement garandeert.

4 gedachten over “Back to the Future (1985) recensie

1. Vorige week op Back to the Future Day alle films in de bios gezien. Wat een beleving was dat zeg! Applaudiserend publiek, movie geeks die hele quotes mee afmaken etc. Helemaal top!

Schitterende klassieker en in tegenstelling tot jou vind ik het origineel beter. Vond deel 2 net wat serieuzer van toon terwijl het origineel die onbevangenheid nog heeft.