Back to the Future part III

Back to the Future part III (1990) recensie

Als fan van de Back to the Future-films is het niet aan mij voorbij gegaan dat de reeks dit jaar precies 30 jaar bestaat. En als leuke bijkomstigheid speelt het tweede deel zich af in 2015, het jaartal dat men in 1985 voor ogen zag als een jaar waarin auto’s door de lucht zouden vliegen, kinderen op zwevende skateboards te zien zouden zijn en gympen met automatische veters het leven een stuk makkelijker zouden maken. Niets van dat alles is volledig gerealiseerd, ondanks dat er ook heel veel futuristische technologie in deze film aanwezig is die nu wel tot de normaalste zaken van de wereld behoren. Afijn, na Back to the Future part II verscheen nog geen jaar later het derde en tevens het laatste deel van de trilogie waarin de fans nog een keer mee mogen op het tijdreisavontuur van de ingenieuze wetenschapper Doc Brown (Christopher Lloyd) en de tiener Marty McFly (Michael J. Fox).

Het tweede deel sloot af met de plotselinge verdwijning van Doc Brown die met zijn vliegende en tot tijdmachine omgebouwde DeLorean DMC-12 geraakt werd door bliksem. Marty bleef alleen achter in 1955 waar zij aanwezig waren om een belangrijke missie te voltooien en nu moet de tiener en Doc Brown uit 1955 opnieuw een plan bedenken om Marty terug te sturen naar de toekomst. Maar als Marty ontdekt dat zijn goede vriend in 1885 is belandt en door de maniakale revolverheld Buford ‘Mad Dog’ Tannen (Thomas F. Wilson) wordt doodgeschoten, besluit hij om naar het Wilde Westen af te reizen om Doc te redden.

Eenmaal aangekomen in het Wilde Westen maakt Marty kennis met zijn voorouders en het is ook voor het eerst in de reeks dat hoofdrolspeler Michael J. Fox zelf een dubbelrol voor zijn rekening neemt. Naast zijn uitstekende vertolking van Marty McFly is de acteur in Back to the Future part III ook te zien als de Ierse immigrant Seamus McFly en hij speelt ook deze rol prima. Seamus helpt de tijdreiziger op weg in het Wilde Westen waar de gevaarlijke schutter Buford ‘Mad Dog’ Tannen de kleine gemeenschap van Hill Valley angst aanjaagt. En terwijl Marty op zoek gaat naar de Doc, die nu een rustig leven als de hoefsmid leidt, krijgt hij het aan de stok met deze opvliegerige moordenaar en zijn kameraden. En met een gebrek aan brandstof en materialen is het nog maar de vraag of Doc de tijdmachine op tijd kan repareren voordat hij en zijn naar het verleden afgereisde maatje het slachtoffer worden van deze gevaarlijke schutter.

Thomas F. Wilson doet het echt uitstekend als de losgeslagen revolverheld en hij zorgt voor enorm veel humor. Ook Christopher Lloyd doet het opnieuw prima als Emmett Brown terwijl Lea Thompson in het slotdeel van de trilogie meer naar de achtergrond is verdwenen. De vrouwelijke hoofdrol is in dit deel voor Mary Steenburgen die de rol van lerares Clara Clayton prima speelt. En dit personage heeft een belangrijk aandeel in het verhaal, want Doc wordt tot over zijn oren verliefd op de charmante lerares die evenals hij een enorme interesse heeft in de wetenschap. Dat zorgt natuurlijk voor de nodige afleiding bij de uitvinder die zich moet concentreren op het plan om terug te keren naar de toekomst.

In vergelijking met de voorgaande delen is het verhaal van Back to the Future part III simpel, maar niet minder goed uitgewerkt. De focus ligt deze keer veel meer op de locatie waar de door Robert Zemeckis geregisseerde film zich afspeelt en de filmmakers hebben dan ook prima werk afgeleverd door een authentiek Wilde Westen na te bouwen. De decors en de kostuums zijn zorgvuldig in elkaar gezet en gekozen terwijl ook de special effects van een uitstekende kwaliteit zijn. En de film bevat een aantal spannende en spectaculaire fragmenten met als hoogtepunt de slotscène waarin de Doc en Marty de DeLorean vooruit duwen met een stoomtrein om de benodigde 88km per uur te kunnen halen zodat de DeLorean zijn werk doet. Toch had ik het graag gezien dat de film meer van dit soort scènes zou bevatten, maar dat is helaas niet het geval. Daarom kan ik de film niet even goed noemen als zijn voorgangers, ondanks dat ik wel van mening ben dat deze een waardige afsluiter is van een geweldige trilogie.

0 gedachten over “Back to the Future part III (1990) recensie