Back to the Future part II

Back to the Future part II (1989) recensie

Het is vandaag 21 oktober 2015, de dag waarop Marty McFly (Michael J. Fox) en Doc Brown (Christopher Lloyd) terugkeren naar de toekomst! Doc Brown is in zijn tot tijdmachine omgebouwde DeLorean, die inmiddels vliegt en functioneert op biologisch restafval, naar 1985 teruggekeerd om zijn kameraadje op te halen voor een belangrijke missie. Hij heeft namelijk ontdekt dat Marty’s toekomstige zoon in de gevangenis belandt en daarom moet de tiener mee terug naar de toekomst om dat zien te voorkomen. Maar door hun aanwezigheid zetten zij een reeks gebeurtenissen in gang die enorme consequenties hebben voor het verleden.

Wanneer zij terugkeren naar 1985 ontdekken zij dat alles is veranderd. Marty’s vader George McFly (Crispin Glover) is verdwenen, Doc Brown is opgenomen in een speciale inrichting en Marty’s moeder Lorraine (Lea Thompson) is inmiddels getrouwd met Biff (Thomas F. Wilson), de machtigste en rijkste man in Hill Valley. Het is aan Marty en Doc de taak om uit te zoeken wat er in het verleden is gebeurd en om de reeks gebeurtenissen die het alternatieve 1985 hebben gecreëerd te voorkomen zodat de tijdlijn in de originele staat wordt hersteld.

Bij regisseur en bedenker Robert Zemeckis stond het nooit op de agenda om na Back to the Future uit 1985 een vervolg te maken. Maar door het open einde en de aanhoudende interesse van de fans, besloot de filmmaker 4 jaar later om deze alsnog te maken. Het resultaat is een zeer vermakelijke film die verder gaat op het punt waarop de eerste film eindigde. Michael J. Fox en Christopher Lloyd keren beide terug om de rollen van Marty en Doc te spelen en de acteurs doen dit opnieuw uitstekend. Maar dat geldt ook voor Crispin Glover, Lea Thompson en Thomas F. Wilson die allen terugkeren in dit vervolg en opnieuw een aantal dubbelrollen uitstekend invullen.

De effecten in Back to the Future part II zijn van een goede kwaliteit en ik vind het een compliment waard hoe de filmmakers de toekomst in beeld hebben gebracht. Toch is het wel geinig om vandaag even een vergelijking te maken van de futuristische technologie uit de film en de technologie waar wij als consumenten anno 2015 gebruik van maken. Nee, vliegende auto’s, zwevende skateboards en de horrorfilm Jaws 19 behoren (nog) niet tot de realiteit, maar het videobellen op je 55inch televisiescherm, apparaten met je stem bedienen en rondzwevende cameraatjes zijn inmiddels wel zaken die nu heel normaal zijn. Maar ik vroeg mij ook af hoe de film eruit zou zien als deze vandaag gemaakt zou worden. Ik denk dat het ingeven van een tijdsbestemming in de DoLorean niet meer via een keypad, maar via een tablet zou gaan en ik weet wel zeker dat het faxapparaat op de WC totaal geen bestaansrecht meer zou hebben.

Het is inmiddels 30 jaar geleden dat de eerste Back to the Future verscheen en het vervolg is naar mijn mening net zo leuk als het eerste deel. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar daar trek ik mij even niets van aan. Back to the Future part II is evenals zijn voorganger een geweldige combinatie van een Science Fiction film en een komedie die voor enorm veel kijkplezier zorgt. Opnieuw spelen de acteurs hun rollen voortreffelijk en de effecten zien er prima uit. Zeker als je bedenkt dat ook deze film bijna haar dertigste verjaardag viert. Ook het verhaal is doordacht en goed uitgewerkt, ondanks dat er natuurlijk wel een paar foutjes aanwezig zijn. Dat mag de pret zeker niet drukken en een hoge score is dan ook dubbel en dwars verdiend!

0 gedachten over “Back to the Future part II (1989) recensie