Avengers: Age of Ultron

Avengers: Age of Ultron (2015) recensie

De fans hebben er even op moeten wachten, maar in de afgelopen week ging dan eindelijk Avengers: Age of Ultron in première. En ik kon niet wachten om zo snel mogelijk naar de bioscoop te gaan om het vervolg op de spectaculaire comicverfilming The Avengers te gaan zien. Mijn verwachtingen waren dan ook hoog! En na een aantal trailers en een slokje cola begon dan eindelijk het spektakel waar ik zolang naar uit heb gekeken. Regisseur Joss Whedon opent met een spectaculaire scène waarin de superhelden Iron Man (Robert Downey Jr.), Thor (Chris Hemsworth), Captain Ameria (Chris Evans), Black Widow (Scarlett Johansson), Hawkeye (Jeremy Renner) en het reusachtige monster Hulk (Mark Ruffalo) het gezamenlijk opnemen tegen het leger van HYDRA.

De toon is gezet. Spectaculaire actie, bombastische explosies, verbluffende special effects en overtuigende CGI animaties zorgen voor een brede glimlach op het gezicht. Het zijn beelden waar je als fan op zit te wachten. Daarnaast worden in de openingsscène ook nieuwe personages uit het Marvel universum geïntroduceerd. Godzilla-acteur Aaron Taylor-Johnson is te zien als Quicksilver terwijl Elizabeth Olsen de rol van de Scarlet Witch speelt. Het zijn één van de tegenstanders waar het responseteam van het voormalige S.H.I.E.L.D. mee te maken krijgt. Maar de echte vijand komt in de vorm van Ultron, een geavanceerde kunstmatige intelligentie die door multimiljardair en Avenger Tony Stark (Robert Downey Jr.) is ontworpen om de wereld te beschermen tegen het gevaar uit andere werelden.

Maar Ultron, die met behulp van adembenemende computeranimaties in beeld werd gebracht en door The Blacklist-acteur James Spader van zijn stem werd voorzien, kent geen verschil tussen het redden en het vernietigen van de wereld en al gauw bedenkt het een ingenieus plan om de wereld te vernietigen. En The Avengers, die na de val van S.H.I.E.L.D. zelfstandig opereren, moeten daar een stokje voor steken. Maar er heerst onrust binnen het team en dat zorgt voor een verdeeldheid. Nu de wereld hen het hardst nodig heeft, staan zij voor de grootste uitdaging in hun carrière als superheld. Het is dan ook de vraag of zij hun verschillen aan de kant kunnen zetten om opnieuw de wereld van de ondergang te redden.

Ondanks dat ik Ultron een geweldige schurk vind, ben ik geen fan van het ietwat dramatische en duistere verhaal. Het is duidelijk te zien dat de Marvel-films volwassener worden. Er is dan ook meer drama aanwezig en ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet over uit ben of ik dit wel helemaal vind passen bij het imago van de Marvel superhelden. Naar mijn mening moet een film, zoals Avengers: Age of Ultron, luchtig zijn. En dat is zeker niet het geval. Desalniettemin blijft Whedon bij de kern van de film en dat is veel spektakel. Er is dan ook een redelijke balans tussen deze vermakelijke scènes en de ietwat saaie momenten.

De acteurs spelen hun rollen opnieuw voortreffelijk, ondanks dat ik wel de Tony Stark uit de eerste Iron Man-films en The Avengers mis. Het personage dat Robert Downey Jr. speelt is iets zwaarmoediger dan voorheen. Toch is er nog wel ruimte voor humor en de multimiljardair gooit er zo nu en dan een leuke oneliner uit. Daarnaast vind ik het een teleurstelling dat Samuel L. Jackson, die in het eerste deel nog een hoofdrol als S.H.I.E.L.D.-directeur Nick Fury vertolkte, relatief weinig schermtijd krijgt. Het is een personage dat naar mijn mening The Avengers compleet maakt en ook thuishoort in een film als deze.

Dan is het tijd om de balans op te maken en ik heb toch een beetje gemengde gevoelens na het zien van Avengers: Age of Ultron. Het is een geweldige spektakelfilm vol met mooie special effects en CGI animaties, maar ik vind deze toch niet zo sterk als zijn voorganger. Dat heeft te maken met de duistere sfeer die aanwezig is, maar ook door het feit dat de door Joss Whedon geregisseerde stripboekverfilming niet foutloos is. Vooral het wisselvallige acteerwerk van Kick Ass-ster Aaron Taylor-Johnson zorgt soms voor irritaties. Ook de wijze waarop nieuwe personages aan het Avengers-universum worden toegevoegd vind ik soms iets te nonchalant gedaan. Opeens zijn deze er en zijn ze een onderdeel van het team dat zo hard knokt om de wereld te redden. Oké, misschien ben ik iets te kritisch en ik mag ook niet vergeten dat Avengers: Age of Ultron een geweldige spektakelfilm is. Ik heb mij dan ook ontzettend vermaakt in de bioscoop ondanks dat het vervolg zijn voorganger niet weet te evenaren.