Avengers: Age of Ultron

Avengers: Age of Ultron (2015) Blu-ray Disc recensie

Toen ik Avengers: Age of Ultron voor het eerst zag was ik enorm kritisch op de door Joss Whedon geregisseerde actiefilm en ik had na afloop dan ook gemengde gevoelens over dit tweede deel. Deze spektakelfilm is van hoog niveau en de verbluffende special en visual effects wisten mij wel te vermaken, maar ik was vooral kritisch op het duistere karakter van de film. Het is overduidelijk dat de films uit het Marvel Cinematic Universe volwassener worden en deze keer ligt er dus ook meer focus op meer drama en diepgang. En ik vond dat niet bij een film zoals Avengers: Age of Ultron passen.

Nu ik de film voor een tweede keer heb gezien moet ik mijn mening toch bijstellen, want ik vond de film vermakelijker dan toen ik deze eerder dit jaar in de bioscoop zag. Enerzijds heeft dat te maken met het feit dat de verwachtingen niet meer zo hooggespannen zijn en anderzijds met het feit dat ik de film in 2D heb gezien. Ik ben van mening dat er zoveel meer te beleven is als je de film in 2D kijkt en ik denk ook echt dat de 3D effecten de eerste keer een stoorzender waren. Afijn, laten we het eens over de film hebben.

In de spectaculaire openingsscène van Avengers: Age of Ultron zien we hoe de superhelden Iron Man (Robert Downey Jr.), Thor (Chris Hemsworth), Captain America (Chris Evans), Black Widow (Scarlett Johansson), Hawkeye (Jeremy Renner) en de Hulk (Mark Ruffalo) het geheime onderkomen van de laatste HYDRA-soldaten bestormen om de scepter van Loki te heroveren. Tijdens deze heftige strijd maken de Avengers voor het eerst kennis met de tweeling Pietro en Wanda Maximoff die in het Marvel universum beter bekend zijn als Quicksilver en Scarlet Witch. Deze nieuwe personages worden gespeeld door Kick Ass-acteur Aaron Taylor-Johnson en Elizabeth Olsen. Olsen speelt haar rol prima, maar ik moet nog steeds een beetje wennen aan het feit dat Johnson de rol van de snelle Quicksilver speelt. Hij doet het niet onaardig, maar zijn voorganger Evan Peters, die in X-Men: Days of Future Past de rol fantastisch speelde, geniet mijn voorkeur.

Na de spectaculaire openingsscène is het tijd om afscheid te nemen van het responseteam van het voormalige S.H.I.E.L.D., want de wereld is veilig. Maar met de komst van Ultron, een geavanceerde kunstmatige intelligentie die Tony Stark ontwikkelde, moeten de Avengers opnieuw de handen ineen slaan om de maniakale schurk te stoppen voordat hij zijn snode plannen om de wereld te vernietigen kan uitvoeren. Het computergeanimeerde personage dat losjes gebaseerd werd op Iron Man ziet er fantastisch uit, maar ook James Spader verdient alle lof voor zijn geweldige voice-acting. Met zijn donkere stem is The Blacklist-acteur de perfecte keuze om dit karakter van zijn stem te voorzien.

In het ruim 141 minuten durende spektakel volgen de actiescènes elkaar in rap tempo op. In deze scènes doen de Avengers er alles aan om Ultron en zijn volgelingen te stoppen, maar het is een tegenstander die vele malen gevaarlijker is dan de halfgod Loki die in het eerste deel de tegenstander van het superheldenteam was. De verbluffende visuele effecten en de CGI animaties zien er fenomenaal uit en ik ben dan ook van mening dat je deze film in HD moet zien. De Blu-ray Disc van Avengers: Age of Ultron bevat dan ook een uitstekende beeldkwaliteit. Maar ook het geluid, dat in DTS-HD Master Audio 7.1 op de schijf staat, klinkt subliem!

Toch heb ik ook nog een paar puntjes van kritiek, want ik vind het jammer dat Samuel L. Jackson, die in het eerste deel een hoofdrol speelde en te zien was als S.H.I.E.L.D.-director Nick Fury, deze keer veel minder schermtijd krijgt. Toch speelt de acteur de rol opnieuw fantastisch in de korte tijd die hij tot zijn beschikking krijgt. Gelukkig is zijn rechterhand agent Hill wel weer van de partij en deze rol wordt opnieuw prima ingevuld door How I Met Your Mother-actrice Cobie Smulders. Daarnaast vind ik het jammer dat Tony Stark niet meer het zorgeloze en ietwat roekeloze personage is dat hij wel altijd is geweest. Na de gebeurtenissen in The Avengers is zijn personage iets zwaarmoediger dan voorheen. Dat neemt niet weg dat Robert Downey Jr. de rol van de multimiljardair opnieuw prima speelt.

Desalniettemin is er nog steeds wel ruimte voor leuke catchphrases en humor, maar in mindere maten dan in het eerste deel. Ook het romantische sub-verhaal over een mogelijke relatie tussen de personages van Scarlett Johansson en Mark Ruffalo is naar mijn mening geen toegevoegde waarde, maar echt storend kan ik het ook weer niet noemen. Buiten deze minpuntjes om is Avengers: Age of Ultron een fantastische film ondanks dat ik nog steeds van mening ben dat het tweede deel zijn spectaculaire voorganger niet weet te evenaren. De door Joss Whedon geregisseerde superheldenfilm is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die niet alleen goede beeld- en geluidskwaliteit bevat, maar ook veel interessant bonusmateriaal zoals de specials “From The Inside Out – Making of The Avengers: Age of Ultron”, “ The Infinite Six”, “Global Adventure” waarin men een kijkje achter de schermen neemt, verwijderde en extended scènes die de eindproductie niet wisten te halen, een hilarische gag reel en audiocommentaar van regisseur Joss Whedon.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het ter beschikking stellen van de Blu-ray Disc.

6 gedachten over “Avengers: Age of Ultron (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Helemaal mee eens Paul! Ik blijf dit deel minder vinden, heb hem al twee keer gezien. Toch waren de effecten subliem. Ik heb me kapot geërgerd aan Johnson. Ik weet niet wat hij na Kick-Ass heeft gedaan hoor. Dat russische accent is avant-Terrible.

2. Een stuk minder dan het eerste deel inderdaad maar Age of Ultron doet ook heel veel dingen goed. Na de slechte recensies ging ik uit van het ergste, hetgeen wat er bij mij voor zorgde dat ik hier wel van heb kunnen genieten. Niet perfect maar de 7-jarige Mini Me zal zich hier niet bij vervelen 🙂