Avatar

Avatar (2009) recensie

Laat het maar aan regisseur James Cameron over om het publiek een vermakelijke film voor te schotelen. In de jaren tachtig en negentig creëerde hij spektakelfilms zoals Aliens, Terminator 2; Judgment Day en Titanic. Dat zijn toch niet de minste filmpjes die ons filmliefhebbers al sinds jaar en dag vermaken. Bijna twee decennia geleden bedacht Cameron het verhaal van Avatar, maar wegens de beperkingen in de techniek liet de verfilming lang op zich wachten. Maar in 2009 was het dan eindelijk zover en werd de productie van ruim driehonderd miljoen dollar aan het publiek getoond. En iedereen was het er over eens. Avatar is een futuristische en baanbrekende sprookjesfilm die voor een unieke ervaring zorgt.

Een sprookjesfilm zeg je? Inderdaad! Het verhaal is een verzameling van allerlei genres. Er is plaats voor actie, spanning, maar ook humor en romantiek zijn belangrijke onderwerpen in het verhaal dat zich afspeelt op de fictieve planeet Pandora. De kleurrijke wereld van lichtgevende planten, blauwgekleurde buitenaardse wezens en uiteenlopende diersoorten doen de wereld van Alice in Wonderland verbleken. De ontdekking van deze nieuwe wereld die de kijker door de ogen van soldaat Jake Sully ziet, maar ook de ontmoeting met de bewoners van Pandora terwijl de haast spirituele soundtrack van componist James Horner de utopische sfeer versterkt, zijn al redenen genoeg om deze film te gaan zien.

Maar Avatar heeft veel meer te bieden dan mooie beelden, want de film bevat een verhaal dat grotendeels draait om Jake Sully. Deze rol wordt prima ingevuld door Sam Worthington. Sully wordt gerekruteerd voor het Avatar-programma als zijn tweelingbroer plotseling komt te overlijden. Hij is nog de enige die de Avatar, een wezen van vlees en bloed dat door de hersenen van één uniek persoon kan worden bestuurd, van zijn broer kan besturen. Zijn opdracht is simpel. Hij moet infiltreren in de stam van het inheemse volk de Na’Vi om hen te overtuigen dat zij hun vaste woonplaats moeten verlaten. Wanneer de Na’Vi is vertrokken zijn kunnen de mensen de waardevolle grondstof die het land bevat oogsten.

De missie verloopt prima totdat Jake tot over zijn oren verliefd wordt op Neytiri, de dochter van het stamhoofd. De destijds nog ietwat onbekende actrice Zoe Saldana stond model voor het personage en zij voorziet haar van haar stem. Als de liefde wederzijds is staat Jake voor de lastigste keuze in zijn loopbaan. Blijft hij loyaal aan zijn missie en meerderen of kiest voor hij voor een bestaan naast Neytiri op Pandora. De gemoederen lopen hoog op en een oorlog tussen de lokale bewoners en de mensen lijkt haast onvermijdelijk. Het is aan de typische kolonel Quaritch, een rol die op fenomenale wijze wordt gespeeld door Stephen Lang, de taak om de Na’Vi te verdrijven en het land te veroveren wanneer Jake faalt in zijn missie.

Wat Avatar zo bijzonder maakt is de wijze waarop bedenker en regisseur James Cameron het verhaal in beeld brengt. Kosten noch moeite is gespaard om de kijker een unieke ervaring te geven en dat is dan ook gelukt. Door de speciale motion capture-techniek zijn de computergeanimeerde personages levensecht. De wijze waarop zij bewegen, de ziel in hun ogen en de sprekende gezichtsuitdrukkingen, het klopt allemaal! Het verhaal is prima uitgewerkt en de acteerprestaties zijn dik in orde. Vooral Sigourney Weaver, die slechts een bijrol als de bazige wetenschapper Grace invult, weet met de beperkte speeltijd die zij krijgt een memorabel personage neer te zetten. Dat alles in combinatie met de verbluffende visual en special effects en de betoverende soundtrack van Horner, maken Avatar een tot op heden weergaloze filmervaring die je absoluut gezien moet hebben.

[usr 4.5 size=20]