As Above, So Below

As Above, So Below (2014) DVD recensie

Het lijkt mij geen pretje om rond te lopen in de catacomben onder Parijs waar de restanten van miljoenen lijken liggen, maar schatgraver Scarlett (Perdita Weeks) wil verder gaan dan dat iemand ooit is gegaan. Samen met een team van ervaren onderzoekers gaat de fanatieke studente onder de straten van Parijs op zoek naar de steen der wijzen. Maar hoe dieper zij gaan des te grimmiger wordt de sfeer. Al gauw worden de onderzoekers belaagd door bovennatuurlijke verschijnselen.

Vanaf het moment dat het gezelschap hun zoektocht in de duistere catacomben starten zit de spanning er goed in hoewel de film het grotendeels moet hebben van zogenaamde jump scares. Ik schrok mij soms een hoedje! Regisseur John Erick Dowdle koos ervoor om van As Above, So Below een found footage film te maken en de horrorprent mag zich dan ook scharen bij genregenoten, zoals Paranormal Activity, Cloverfield en The Blair Witch Project.

As Above, So Below is erg vermakelijk hoewel het verhaal iets te ongeloofwaardig is en het acteerwerk van hoofdrolspelers Perdita Weeks en Mad Men-ster Ben Feldman soms een beetje geforceerd overkomt. Maar die minpuntjes neem ik graag voor lief, want de lugubere scènes en toffe special effects maken een hoop goed. En als je ook niet teveel verwacht van deze simpele horrorfilm, dan kun je een plezierige griezelavond tegemoet gaan. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast.

As Above, So Below is vanaf heden verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en de DVD bevat een goede beeldkwaliteit. Haarscherp is het niet, maar dat hoort ook niet bij het karakter van een found footage film. Het beeld hoort dan soms onscherp of korrelig te zijn. Maar de angstaanjagende gebeurtenissen die zich in het duister afspelen zijn goed te volgen. Het geluid klinkt spectaculair. Wanneer de grotten op instorten staan dan draaien de surroundspeakers overuren! Op een aantal trailers na bevat de schijf geen bonusmateriaal en dat vind ik enigszins wel jammer. Verder is het een goede uitvoering!

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Universal Pictures voor het DVD recensie-exemplaar.