Ant-Man

Ant-Man (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

Mierenman. Ja, dat klinkt natuurlijk niet zo tof en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een beetje sceptisch was toen ik voor het eerst hoorde over de plannen van Marvel om een film te maken over de superheld die door het gebruik van een speciaal pak kan krimpen en speciale krachten bezit om zijn tegenstanders uit te schakelen. Ook de keuze om Clueless-acteur Paul Rudd te casten als de hoofdrolspelers vond ik discutabel. En toen verschenen de eerste teasers en trailers van de door Peyton Reed geregisseerde film en het was naar mijn mening mind-blowing! En nu ik de film heb gezien kan ik met zekerheid zeggen dat Ant-Man als een topper in het genre bestempeld mag worden. Waarom? Dat lees je in mijn recensie.

Paul Rudd speelt in Ant-Man de rol van meesterdief en techneut Scott Lang die na zijn gevangenisstraf zijn leventje als geniale inbreker weer oppakt. Zijn eerste klus leidt hem naar de zwaarbeveiligde kluis van Pym Technologies-oprichter Hank Pym (Michael Douglas) waar hij in plaats van enorme geldbedragen of juwelen een soort motorpak vindt. Echter is dit motorpak een speciaal pak dat de drager in staat stelt om te krimpen, maar hem of haar ook van speciale krachten voorziet. Het is een knap staaltje techniek dat ooit ontworpen werd voor een leger van supersoldaten, maar de technologie werd als te gevaarlijk bestempeld. Daarom heeft Dr. Pym het al die jaren verstopt, omdat hij wilde voorkomen dat het niet in verkeerde handen zou vallen.

Als Scott het pak aantrekt en per ongeluk krimpt, wordt het al direct duidelijk dat de filmmakers alles uit de kast hebben getrokken om van Ant-Man een visueel spektakel te maken. Met behulp van fenomenale special en visual effects weten zij Ant-Man’s avonturen als hij gekrompen is zo realistisch mogelijk in beeld te brengen. De 3D technologie maken deze scènes extra spectaculair en deze geven de kijker het gevoel dat die zelf in de reusachtige wereld van de minieme superheld is beland. En we hoeven er ook niet lang op te wachten totdat we getrakteerd worden op al dat spektakel, want de vaart zit er goed in! Dat maakt Ant-Man dan ook een heerlijke actiefilm om naar te kijken.

Maar dat is ook te danken aan de humor die aanwezig is. Paul Rudd, die normaliter een hoofdrol in komedies en romantische films speelt, heeft de kwaliteiten om zowel als de stoere dan als de ietwat sarcastische superheld te overtuigen. Maar ook Michael Peña heeft een groot aandeel in de komische momenten, want hij speelt de rol van Scott’s hyperactieve assistent Luis uitstekend. De film zat dan ook vol met komische momenten en heerlijke oneliners. Toch is Ant-Man geen actiekomedie, want er is ook werk aan de winkel voor de superheld in spe die van Dr. Pym de opdracht krijgt om de gevaarlijke zakenman Darren Cross (Corey Stoll) tot een halt toe te roepen als hij de technologie van Pym wilt gebruiken om chaos te creëren.

De House of Cards-acteur speelt de rol van de inhalige zakenman uitstekend en in een spectaculaire slotscène wordt hij Ant-Man’s directe tegenstander als hij de formule van zijn voormalige mentor heeft gekraakt en het geavanceerde pak Yellowjacket heeft gebouwd dat hem dezelfde krachten als het Ant-Man pak geeft. Terwijl Dr. Pym en zijn dochter Hope (Evangeline Lilly) er alles aan doen om Cross’ werk te saboteren, trekken Ant-Man en Cross alles uit de kast om elkaar te elimineren waarbij houten speelgoedblokken en speelgoedtreinwagons door de lucht vliegen. Het is komisch en tegelijkertijd spectaculair terwijl ook Ant-Man’s onderonsje met Avenger Falcon (Anthony Mackie) en zijn poging om het nieuwe hoofdkantoor van The Avengers te infiltreren tot de hoogtepunten van de film behoren.

Ik ben dus zeer aangenaam verrast door Ant-Man die van het begin tot het einde vermaakt. Het acteerwerk is op orde, het verhaal is naar mijn mening goed uitgewerkt en de verbluffende special effects en CGI-animaties bezorgden mij een lach van oor tot oor. De 3D-effecten bieden zeker iets extra’s hoewel deze niet in iedere scène van toegevoegde waarde zijn. Het zijn vooral de scènes waarin Scott als de gekrompen Ant-Man de voor hem reusachtige wereld trotseert die in 3D het vermakelijkst zijn. Ik ben in ieder geval wel zeer te spreken over de uitstekende kwaliteit van het beeld dat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf staat, maar ook de krachtige DTS-HD MA 7.1 soundtrack klinkt grandioos. Uiteraard wordt de 3D Blu-ray Disc versie van Ant-Man ook geleverd met een normale Blu-ray Disc die de film in 2D en een enorme hoeveelheid extra’s bevat.

Deze extra’s zijn zeker de moeite waard. Naast een aantal verwijderde en uitgebreide scènes, bloopers en audiocommentaar van regisseur Peyton Reed en acteur Paul Rudd, staan er ook een aantal featurettes op de schijf. In een “Kraak op mini-formaat: een handleiding” komen acteurs en de filmmakers aan het woord over het verhaal achter Ant-Man en hoe de film tot stand is gekomen terwijl men in de special “Op naar het macroversum” meer uitleg geeft over de techniek en de special effects die zijn gebruikt om Ant-Man te kunnen maken. De featurette “WHIH NewsFront” bestaat uit een aantal korte clips van fictieve nieuwsberichten en interviews die iets meer achtergrondinformatie geven over Scott Lang’s criminele verleden en de ambitieuze plannen van zakenman Darren Cross.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het 3D Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Ant-Man (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

1. Ik heb deze nog steeds niet gezien, terwijl ik de film toch al tijden wil zien. Maar goed, ik heb de laatste Avengers ook nog niet gezien. Ik ga dus snel Mevrouw Vevie, die Marvel films ook kan waarderen, op de bank neerploffen om deze twee films nog te kijken.