Annie

Annie (2014) Blu-ray Disc recensie

Annie is een leuke mix van humor, drama en muzikale hoogtepunten en ook niet de eerste film die het verhaal over het tienjarige meisje in beeld brengt. De grote vraag is dan ook of Annie het origineel uit 1982 kan evenaren al dan niet kan overtreffen. Ik geef in mijn recensie het antwoord op die vraag.

Ik kan mij maar weinig herinneren van de originele film, maar in grote lijnen weet ik wel waar de door Will Gluck geregisseerde film over gaat. Het gaat over Annie (Quvenzhané Wallis), een schattig tienjarig meisje dat een beetje te slim voor haar leeftijd is. Ze woont samen met een aantal andere pleegkinderen in het huis van de gemene Miss Hannigan (Cameron Diaz) en ze hoopt dat ze ooit haar echte ouders ontmoet. Maar dat is een droom die waarschijnlijk nooit werkelijkheid wordt.

Door stom toeval loopt Annie de rijke zakenman Will Stacks (Jamie Foxx) tegen het lijf. Stacks is samen met zijn assistente Grace (Rose Byrne) druk bezig met zijn campagne om burgemeester te worden en hij kan Annie’s hulp goed gebruiken om bij het publiek in de gratie te vallen. Daarom besluit hij om tijdelijk de voogdij over haar te nemen en Annie ruilt haar piepkleine kamertje bij Miss Hannigan in voor het gigantische en luxueuze penthouse van de miljardair. Ze verschijnen steeds vaker samen in het openbaar en de altijd zo koelbloedige Stacks laat maar al te graag zijn zachtaardige kant aan de pers zien. Maar Annie weet, ondanks dat zij volop geniet van haar sterrenstatus, dat haar leven als beroemdheid van korte duur is. Zal ze ooit iemand vinden die wel van haar kan houden?

Annie is een verhaal over vriendschap en onvoorwaardelijke liefde dat met behulp van veel leuke liedjes aan het publiek wordt voorgeschoteld. De nummers die in het origineel te horen waren zijn flink opgepoetst en gemoderniseerd. Liedjes, zoals “Maybe”, “It’s The Hard-Knock Life” en het wereldberoemde “Tomorrow” ontbreken ook deze keer niet. Het is geweldig om te horen hoe de schattige Quvenzhané Wallis vol passie de liedjes zingt, maar ook de zangtalenten van Jamie Foxx en Cameron Diaz worden optimaal benut.

Toch mist Annie iets. Gluck heeft eerder een feelgood komedie gemaakt in plaats van een musical met veel drama. Dat maakt de film niet slechter, maar wel anders. Sowieso is het even wennen om een Annie zonder sproeten en rood haar te zien. De filmmakers brengen in de openingsscène een typerende Annie in beeld als hommage aan het origineel, maar dat is naast de herkenbare liedjes ook de enige connectie met de film uit 1982. En dat is prima, want naar mijn mening is dit een hele leuke en moderne film geworden waarin het ietwat stoffige imago van Annie teniet wordt gedaan door een stoere en twitterende vervangster. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze film.

De Blu-ray Disc die Sony Pictures Home Entertainment op de markt brengt bevat haarscherpe beeldkwaliteit en ook het geluid klinkt fantastisch! Het beeld staat in het formaat 2.40:1 op de schijf terwijl het geluid in DTS-HD MA is te beluisteren. Voor de liefhebber is de film ook in het Nederlands of Vlaams nagesynchroniseerd. En er gaat geen ruimte verloren op de schijf, want de filmmaatschappij zorgt ervoor dat de schijf goed is opgevuld met enorm veel bonusmateriaal! Daaronder meezingliedjes, extra nummers die de film niet hebben gehaald, audities, videoclips, weetjes en een blik achter de schermen. En dat is nog lang niet alles!

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.