Annabelle (2014) DVD recensie

AnnabelleNa het zien van de sterke horrorfilm The Conjuring, waarin de angstaanjagende porseleinen pop Annabelle een rol speelt, was ik blij met het nieuws dat er een prequel op komst was. In de film van regisseur John R. Leonetti komt de geschiedenis van het bezeten speelgoed uitgebreid aan bod evenals het eerste moment waarop Annabelle voor het eerst toesloeg.

Het scenario is losjes gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar de personages die in Annabelle te maken krijgen met het kwaad zijn evenals het merendeel van de paranormale activiteiten fictief. Dat neemt niet het feit weg dat de originele pop, die er helemaal niet zo indrukwekkend uitziet als de pop in de film, nog steeds in het occulte museum staat van Ed en Lorraine Warren. Dat feit geeft de film wel een extra lading mee.

Het is dan ook jammer dat de door Leonetti geregisseerde prent langzaam op gang komt. De openingsfase waarin de hoogzwangere Mia (Annabelle Wallis) en haar echtgenoot John (Ward Horton) aangevallen worden door hun moordlustige buren belooft veel goeds, maar na dat moment kakt de film een beetje in. Het duurt dan even voordat het jonge echtpaar te maken krijgt met een kwaadaardige demon, die niet eerder rust voordat hij de ziel van hun pasgeboren dochtertje heeft ingenomen.

De spanning is grotendeels afwezig en het is dan ook lastig om de aandacht er volledig bij te houden. Maar een aantal goede ‘jump scares’ en mooie special effects zorgen ervoor dat ik toch geboeid bleef kijken. Dat neemt niet weg dat ik wel teleurgesteld ben, want ik verwachtte toch wel dat deze film dicht in de buurt zou komen van The Conjuring, maar dat is helaas niet het geval. Daarvoor mist de film de nodige vaart, maar ook het gebrek aan ervaring van zowel de cast als de crew zorgen ervoor dat de film op sommige vlakken wat tekort schiet.

Annabelle is vanaf 11 februari verkrijgbaar op Blu-ray Disc en DVD en ik mocht de DVD versie beoordelen. Het beeld dat in het formaat 2.40:1 op de schijf staat is scherp en vol met kleur. Aan de ondertiteling is het te zien dat het een DVD en geen Blu-ray Disc betreft door de gekartelde randjes van de letters. Maar het beeld is goed te noemen! De Dolby Digital 5.1 maakt goed gebruik van de surround opstelling en klinkt prima. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaar en een uitgebreide documentaire genaamd The Curse of Annabelle. Ik ben van mening dat dit een zeer nette DVD release is.

Score: 6,0

Met dank aan Warner Home Video voor het DVD recensie-exemplaar.