American Sniper

American Sniper (2014) DVD recensie

Ik was gelijk nieuwsgierig naar de door Clint Eastwood geregisseerde film toen ik de trailer van American Sniper zag. De regisseur heeft namelijk in zijn carrière veel goede films gemaakt, zoals Million Dollar Baby, J. Edgar en Gran Torino. Maar het kwam er niet van om American Sniper in de bioscoop te zien. Nu vind ik de biografische dramafilm over het leven van scherpschutter Chris Kyle ook niet echt een bioscoopfilm ondanks dat deze veel actiescènes bevat. Nu het op waarheid gebaseerde drama op DVD en Blu-ray Disc is verschenen vind ik het een mooi moment om deze alsnog even mee te pakken.

Bradley Cooper speelt de rol van Chris Kyle, een rodeocowboy uit Texas die besluit om zijn land te dienen en zich aan te sluiten bij de Navy SEALS. Tijdens zijn opleiding leert hij Taya (Sienna Miller) kennen, maar zij wil niets weten van de ietwat arrogante soldaat in wording. Toch lukt het hem om met haar te trouwen en zij krijgen twee prachtige kinderen. Maar het rustige leven is van korte duur als de Verenigde Staten op 11 september 2001 wordt aangevallen. Na de afschuwelijke aanslagen wordt Chris naar Irak gestuurd waar hij als scherpschutter aan de slag gaat. Zijn werk is legendarisch en hij redt het leven van honderden Amerikaanse soldaten. Zijn collega’s noemen hem dan ook terecht “The Legend”.

Maar Chris heeft moeite om de oorlog los te laten. Hij krijgt te maken met psychische problemen en zijn vrouw maakt zich ernstig zorgen over haar man die volgens haar in een andere realiteit leeft. Chris keert daarom terug naar Irak om zijn missie om de Amerikaanse soldaten te beschermen te kunnen volbrengen. Na 4 tours besluit Chris om zijn ontslag in te dienen en als hij eenmaal terug is in de Verenigde Staten besluit hij om veteranen, die evenals de scherpschutter moeite hebben om het leven na de oorlog weer op te pakken, te helpen. Maar niemand had kunnen voorspellen wat er op 2 februari 2013 zou gebeuren als Chris met een getraumatiseerde veteraan op stap gaat.

De film gaat grotendeels over Kyle’s missies in Irak en het is niet te geloven dat de scènes die zich in het Midden-Oosten afspelen in Californië zijn opgenomen. Slechts enkele sfeerbeelden werden in Marokko en Irak geschoten. Ook de uniformen van de Amerikaanse soldaten, de wapens die zij gebruiken en de voertuigen zijn authentiek te noemen. En Eastwood schuwt geen choquerende beelden en hij zorgt ervoor dat de film dichtbij het verhaal van Chris Kyle blijft. Desalniettemin werden wel enkele details gewijzigd voor het scenario van de film. In American Sniper jaagt de scherpschutter op een vijandige sniper genaamd Mustafa, maar in het boek schreef Chris dat hij in zijn tijd in Irak nooit een vijand met die naam heeft opgejaagd.

Bradley Cooper speelt de rol van Chris Kyle voortreffelijk en hij heeft in zijn voorbereidingen op deze rol er alles aan gedaan om in de huid te kruipen van de overleden oorlogsheld. Intensieve trainingen en het bestuderen van archiefbeelden van Kyle zorgden ervoor dat Cooper zich helemaal kon inleven in zijn rol. Ook Sienna Miller, die maandenlang heeft geskypet met Kyle’s echtgenote om zich op haar rol te kunnen voorbereiden, speelt de rol meer dan uitstekend.

Als je het verhaal over Chris “The Legend” Kyle niet kent, dan slaat het einde in als een granaat. Ik zat dan ook met een brok in mijn keel op de bank terwijl de aftiteling compleet geluidloos door het beeld rolt. Het is onvoorstelbaar wat er is gebeurd, maar ik wil daar verder ook niet te diep op in gaan. Ik vind dat je het zelf moet ervaren als je de film nog niet hebt gezien en als je het verhaal nog niet kent. Maar het is niet alleen het einde van American Sniper dat indrukwekkend te noemen is, want Eastwood heeft een sterke en authentieke biografische dramafilm gemaakt waarin het acteerwerk uitstekend te noemen is en die ook spectaculaire actiescènes en veel spanning bevat.

De DVD van American Sniper die ik met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht beoordelen, bevat een goede beeldkwaliteit dat in het formaat 2.40:1 op de schijf staat. De krachtige Dolby Digital 5.1 die aanwezig is klinkt voortreffelijk. Zeker op de momenten dat de Amerikaanse soldaten worden belaagd en de kogels in het rond vliegen. Ook de donkere soundtrack klinkt subliem. Het bonusmateriaal op de schijf bestaat uit een uitgebreide documentaire genaamd One Soldier’s Story: The Journey of American Sniper waarin onder andere Clint Eastwood, Bradley Cooper en Sienna Miller vertellen over hoe moeilijk het soms was om deze film te maken. American Sniper is vanaf 30 juni verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het ter beschikking stellen van de DVD.

12 gedachten over “American Sniper (2014) DVD recensie

1. Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Dat voegde weinig toe en dit was zelfs op sommige momenten zelfs afleidend. Maar ik heb het niet benoemd, omdat ik niets noemenswaardig vind. Voor de rest is het echt een topper.

1. En wat een beer van een vent was die Bradley Cooper in deze film. Spannende en ontroerende film en goed geacteerd. Toppertje inderdaad.

2. Een film over een walgelijk persoon als deze Chris Kyle wekt bij mij vooral woede op, maar gelukkig heeft deze persoon uiteindelijk gekregen wat hij verdiend. De toon in deze 100% patriottistische film is dat een Amerikaan blijkbaar alles mag. Laf vrouwen en kinderen doden omdat zij met een bom lopen? Had ook opgelost kunnen worden door ze in de benen te schieten. Maar nee alles en iedereen mag zomaar gedood worden, zolang het maar geen Amerikaan is. Deze persoon heeft nooit berouw getoond; een echt Amerikaan dus. De film is technisch goed in elkaar gezet, dat kun je wel aan Clint Eastwood overlaten. Als je echter totaal geen sympathie hebt voor de hoofdpersoon wordt het een lastig verhaal.

1. Je hebt in ieder geval een duidelijke en uitgesproken mening en daar heb ik respect voor. Misschien heb je wel het punt gemist van de film? De focus ligt namelijk niet op de oorlog zelf, maar wat de lugubere orders van hogerhand doen met de soldaten die deze hebben op te volgen. En ik denk ook dat je niet mag vergeten dat de soldaten elkaar als familie beschouwen. In de scène die jij beschrijft beschermt hij zijn broeders. Dan is ook de vraag, wat zou jij doen als jij die keuze zou moeten maken?

1. Ik kan uitleggen wat ik bedoel, maar onderstaand artikel kan dat veel beter:

Deze persoon handelde in volledige vrijheid zonder orders. Hij beschouwde Irakese mensen als untermenschen. Hij had ze graag allemaal doodgeschoten. Dit gaat veel verder dan “onze eigen mensen beschermen”. Wat zou jij doen als er een “bevrijdingsleger” jouw land binnenkomt en veel van jouw vrienden, kennissen en/of familie heeft gedood in het proces om “jouw land te helpen”.

Natuurlijk, je hebt veel extremisten die van mij ook aan de hoogste boom mogen worden opgehangen. Maar in deze oorlog zijn veel wanhopige mensen in een situatie gekomen dat ze bereid waren met bommen rond te lopen. Uit wanhoop. Dat is wat anders dan uit volle overtuiging. Dat laatste had onze Chris.

Ik respecteer jouw mening, en die van anderen, zeer zeker wel. Dit hoeft dan ook niet te verzanden in een oeverloze discussie. Ik hou het zelf hierbij. Het is tenslotte een mooie filmsite en geen joop.nl ;).

1. Ik snap je punt hoor, want het is ook geen zwart/wit situatie. En nee hoor, ik was er ook zeker niet op uit om een oeverloze discussie op te starten. Moeten we ook zeker niet doen. En thanks voor het compliment! 🙂

3. Heel vakkundig gemaakte film waarbij de toevoeging van Mustafa afbreuk doet aan het geheel. Het verhaal van Kyle was al meer dan boeiend genoeg. Ik kende de afloop van het verhaal al dus de impact was bij mij niet zo groot. Wat me wel bijgebleven is was de doodstille bioscoopzaal.