American Sniper (2014) recensie

American SniperIk was gelijk nieuwsgierig naar de door Clint Eastwood geregisseerde film toen ik de trailer van American Sniper zag. De regisseur heeft namelijk in zijn carrière veel goede films gemaakt, zoals Million Dollar Baby, J. Edgar en Gran Torino. Maar het kwam er niet van om American Sniper in de bioscoop te zien. Nu vind ik de biografische dramafilm over het leven van scherpschutter Chris Kyle ook niet echt een bioscoopfilm ondanks dat deze veel actiescènes bevat. Nu het op waarheid gebaseerde drama op DVD en Blu-ray Disc is verschenen vind ik het een mooi moment om deze alsnog even mee te pakken.

Bradley Cooper speelt de rol van Chris Kyle, een rodeocowboy uit Texas die besluit om zijn land te dienen en zich aan te sluiten bij de Navy SEALS. Tijdens zijn opleiding leert hij Taya (Sienna Miller) kennen, maar zij wil niets weten van de ietwat arrogante soldaat in wording. Toch lukt het hem om met haar te trouwen en zij krijgen twee prachtige kinderen. Maar het rustige leven is van korte duur als de Verenigde Staten op 11 september 2001 wordt aangevallen. Na de afschuwelijke aanslagen wordt Chris naar Irak gestuurd waar hij als scherpschutter aan de slag gaat. Zijn werk is legendarisch en hij redt het leven van honderden Amerikaanse soldaten. Zijn collega’s noemen hem dan ook terecht “The Legend”.

Maar Chris heeft moeite om de oorlog los te laten. Hij krijgt te maken met psychische problemen en zijn vrouw maakt zich ernstig zorgen over haar man die volgens haar in een andere realiteit leeft. Chris keert daarom terug naar Irak om zijn missie om de Amerikaanse soldaten te beschermen te kunnen volbrengen. Na 4 tours besluit Chris om zijn ontslag in te dienen en als hij eenmaal terug is in de Verenigde Staten besluit hij om veteranen, die evenals de scherpschutter moeite hebben om het leven na de oorlog weer op te pakken, te helpen. Maar niemand had kunnen voorspellen wat er op 2 februari 2013 zou gebeuren als Chris met een getraumatiseerde veteraan op stap gaat.

De film gaat grotendeels over Kyle’s missies in Irak en het is niet te geloven dat de scènes die zich in het Midden-Oosten afspelen in Californië zijn opgenomen. Slechts enkele sfeerbeelden werden in Marokko en Irak geschoten. Ook de uniformen van de Amerikaanse soldaten, de wapens die zij gebruiken en de voertuigen zijn authentiek te noemen. En Eastwood schuwt geen choquerende beelden en hij zorgt ervoor dat de film dichtbij het verhaal van Chris Kyle blijft. Desalniettemin werden wel enkele details gewijzigd voor het scenario van de film. In American Sniper jaagt de scherpschutter op een vijandige sniper genaamd Mustafa, maar in het boek schreef Chris dat hij in zijn tijd in Irak nooit een vijand met die naam heeft opgejaagd.

Bradley Cooper speelt de rol van Chris Kyle voortreffelijk en hij heeft in zijn voorbereidingen op deze rol er alles aan gedaan om in de huid te kruipen van de overleden oorlogsheld. Intensieve trainingen en het bestuderen van archiefbeelden van Kyle zorgden ervoor dat Cooper zich helemaal kon inleven in zijn rol. Ook Sienna Miller, die maandenlang heeft geskypet met Kyle’s echtgenote om zich op haar rol te kunnen voorbereiden, speelt de rol meer dan uitstekend.

Als je het verhaal over Chris “The Legend” Kyle niet kent, dan slaat het einde in als een granaat. Ik zat dan ook met een brok in mijn keel op de bank terwijl de aftiteling compleet geluidloos door het beeld rolt. Het is onvoorstelbaar wat er is gebeurd, maar ik wil daar verder ook niet te diep op in gaan. Ik vind dat je het zelf moet ervaren als je de film nog niet hebt gezien en als je het verhaal nog niet kent. Maar het is niet alleen het einde van American Sniper dat indrukwekkend te noemen is, want Eastwood heeft een sterke en authentieke biografische dramafilm gemaakt waarin het acteerwerk uitstekend te noemen is en die ook spectaculaire actiescènes en veel spanning bevat.

De DVD van American Sniper die ik met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht beoordelen, bevat een goede beeldkwaliteit dat in het formaat 2.40:1 op de schijf staat. De krachtige Dolby Digital 5.1 die aanwezig is klinkt voortreffelijk. Zeker op de momenten dat de Amerikaanse soldaten worden belaagd en de kogels in het rond vliegen. Ook de donkere soundtrack klinkt subliem. Het bonusmateriaal op de schijf bestaat uit een uitgebreide documentaire genaamd One Soldier’s Story: The Journey of American Sniper waarin onder andere Clint Eastwood, Bradley Cooper en Sienna Miller vertellen over hoe moeilijk het soms was om deze film te maken. American Sniper is vanaf 30 juni verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het ter beschikking stellen van de DVD.

4