American Horror Story

American Horror Story (2011) recensie

Een Amerikaans horrorverhaal… Nah, het klinkt toch niet zo lekker als de originele titel American Horror Story, een televisieserie met een uniek concept en jawel, drama met het horrorgenre combineert. Wat is er zo uniek aan zal je wel denken en dat probeer ik in deze recensie uit te leggen zonder dat ik belangrijke ontknopingen en plotwendingen prijsgeef. En dat is een pittige klus.

Ik vertel dan ook beknopt waar de 12 afleveringen over gaan zonder dat ik teveel in de details treed. Want ik ben ook van mening dat je American Horror Story, die door Ryan Murphy en Brad Falchuk werd bedacht, zelf moet ervaren. Dylan McDermott, die je misschien nog wel kent als de gladde zakenman Charles in de romkom Three To Tango, speelt de rol van Ben Harmon, een psychiater die na een avontuurtje met één van zijn leerlingen het vertrouwen van zijn echtgenote Vivien (Connie Britton) en zijn dochter Violet (Taissa Farmiga) moet zien terug te winnen. Een verhuizing naar een prachtige villa moet volgens hem de oplossing bieden, maar niets is minder waar.

Terwijl de moeizame relatie onderling in het nieuwe onderkomen van de Harmon’s voor een beladen sfeer zorgt, worden zij geconfronteerd met een eigenaardige buurvrouw, de voormalige bewoners van het huis en een vasthoudende schoonmaakster die hen bij tijd en wijlen tot waanzin drijven. Ook de bezoekjes van de tiener Tate (Evan Peters) zorgen voor onrust als de patiënt van de labiele psychiater aanpapt met zijn dochter Violet en naar eigen believen komt en gaat. En tot overmaat van ramp worden de nieuwe bewoners geteisterd door zowel goedaardige als kwaadaardige geesten die in en rond het huis zwerven. Zonder het te weten zijn zij belandt in een spirituele oorlog en er zit niets anders op dan het huis te verlaten. Maar wie is gek genoeg om de Harmon’s te verlossen van het beruchte spookhuis?

Misschien denk je nu wel dat American Horror Story niets nieuws te bieden heeft. Maar vergis je niet. De makers hebben de afleveringen zorgvuldig in elkaar gezet en door het zeer overtuigende acteerwerk van de uiteenlopende hoofdrolspelers, waar Evan Peters toch met kop en schouders boven de rest uitsteekt met zijn fenomenale vertolking van de psychopaat Tate, zit je als kijker vanaf het eerste moment aan de buis gekluisterd. En de makers zijn niet bang om het randje van de goede smaak op te zoeken.

American Horror Story bevat dan ook veel lugubere en bloedige momenten waar je als horrorliefhebber van kunt smullen, maar de tere zieltjes onder ons kunnen wellicht niet alles waarderen wat men in beeld brengt. Vooral de afleveringen “Halloween: Part I”, “Halloween Part II” en “Piggy Piggy” zijn bloedstollende en choquerende afleveringen die je niet snel zult vergeten. Het fijne aan de televisieserie, die inmiddels vier seizoenen telt, is dat ieder seizoen een eigen verhaal heeft. Zo keren enkele acteurs en actrices, zoals Zachary Quinto en Sarah Paulson, terug in het tweede seizoen, maar dan wel in een andere rol. Ook de gevestigde acteurs Jessica Lange en Evan Peters spelen telkens een andere rol in de verschillende seizoenen die tot op heden zijn verschenen.

Liefhebbers van het horrorgenre en de kijkers die wel iets gewend zijn zullen een hoop plezier beleven aan deze macabere doch ijzersterke show die geen seconde verveelt en inmiddels een enorme fanbase geniet. American Horror Story is super verslavend en met een speelduur van ongeveer 45 minuten per aflevering kijkt de serie makkelijk weg. Naar mijn mening dus een topper in zijn soort en verplicht kijkvoer voor eenieder die een onsmakelijk bloedbad, angstaanjagende geestverschijningen en krankzinnige paranormale activiteiten kan waarderen.

[usr 5.0 size=20]

6 gedachten over “American Horror Story (2011) recensie

1. wel een late review van deze serie ik vond deel 1 oke maar niet de moeite om de andere delen te zien. het wass nogal voorspelbaar zie meer uit naar ash vs evil en from dusk till dawn serie

1. Ik ben wel fan van AHS. Seizoen 2 is mijn favoriet, gevolgd door seizoen 1. Ik vind Evan Peters ook heel goed spelen in dit seizoen. Jammer dat zijn rollen in de overige seizoenen minder sterk zijn.

Ik kijk overigens erg uit naar het nieuwe seizoen AHS: Hotel. 🙂