American Horror Story: Coven

American Horror Story: Coven (2013) recensie

Het is voor de horrorliefhebber ondenkbaar dat er ooit een einde komt aan American Horror Story, de razend populaire televisieserie waarmee de makers vaak het randje van de goede smaak opzoeken, het niet laten om de kijker te choqueren en met behulp van geweldige special en make-up effects lugubere beelden produceren. Hoewel ik er eventjes over heb gedaan om het tweede deel Asylum af te maken, was ik met het derde deel American Horror Story: Coven binnen een mum van tijd klaar. Naar mijn mening is het derde seizoen dan ook ietsje beter dan het voorgaande deel.

In het derde deel keert Taissa Farmiga weer terug als hoofdrolspeelster en deze keer speelt het zusje van Vera Farmiga de rol van de heks Zoe Benson. Zoe leert dat zij speciale krachten bezit en daarom gaat zij naar een speciaal opleidingsinstituut waar jonge vrouwen zoals Zoe zichzelf kunnen zijn. In de heksengenootschap maakt zij kennis met haar medescholieren Madison (Emma Roberts), Queenie (Gabourey Sidibe) en Nan (Jamie Brewer). Zij zijn allen begaafde heksen die niet alleen hun krachten willen ontwikkelen, maar ook de titel als de opperheks willen bemachtigen.

In het 13 afleveringen tellende seizoen nemen de heksen het regelmatig tegen elkaar op om die felbegeerde positie binnen de heksenkring te bemachtigen, maar er is ook ruimte voor samenhorigheid als rivaliserende heksenkringen hen aanvallen. Onder leiding van Cordelia (Sarah Paulson) en opperheks Fiona (Jessica Lange) bereiden zij zich voor op de strijd tegen voodooheks Marie Laveau (Angela Bassett) en haar volgers. De rol van dit interessante personage wordt prima ingevuld door de gastactrice hoewel zij in het merendeel van de show aanwezig is. Ook het acteerwerk van eerder genoemde actrices is uitstekend te noemen.

Jessica Lange speelt opnieuw haar rol voortreffelijk en als de ietwat verwaande opperheks is zij gedurende het seizoen op zoek naar de eeuwige jeugd. Zij is nog lang niet klaar met haar tijd als leidster van de heksengenootschap terwijl kandidaten met veel potentie, zoals de arrogante Madison en de begaafde Queenie, staan te popelen om een gooi te doen naar het leiderschap. Vooral nieuwkomer Emma Roberts speelt de rol van de blonde nymfomaan geweldig en het is alleen maar te hopen dat er voor haar ook in de toekomstige delen van American Horror Story plaats is. En het is ook te hopen dat Evan Peters, die na een briljante vertolking van de krankzinnige Tate in het eerste deel naar de achtergrond is verdwenen, ook in de toekomstige delen weer een rol van betekenis krijgt. Want ook in American Horror Story: Coven moet de X-Men: Days of Future Past-acteur genoegen nemen met een bijrol.

American Horror Story: Coven kijkt makkelijk weg. Het verhaal is onderhoudend genoeg om de kijker te vermaken en er gebeurd werkelijk van alles. Bloedige scènes worden opnieuw niet geschuwd en ook de inmiddels voor de show kenmerkende seksscènes ontbreken niet. Toch is het derde seizoen een stukje milder dan het voorgaande deel en is er nu veel meer focus op het mysterie en de uitwerking van het verhaal. Daarmee komt Coven veel meer in de buurt van het ijzersterke eerste deel dat ik ontzettend vermakelijk vond. Als de kwaliteit van de serie blijft gehandhaafd, dan kijk ik nu al met veel plezier uit naar American Horror Story: Freakshow. Laat het vierde deel maar komen!

0 gedachten over “American Horror Story: Coven (2013) recensie

1. Ik ben zelf naar een paar afleveringen van Coven afgehaakt en heb niet meer de moeite genomen om verder te kijken. Wellicht moet ik dat toch maar weer eens op pakken om daarna door te stomen naar de volgende seizoenen.