American Horror Story: Asylum

American Horror Story: Asylum (2012) recensie

Na een ijzersterk eerste seizoen keek ik met veel plezier uit naar het tweede seizoen van American Horror Story die de subtitel Asylum draagt. De door Brad Falchuk en Ryan Murphy bedachte televisieserie heeft ieder seizoen een ander verhaal terwijl veel hoofdrolspelers telkens terugkeren als andere personages. Zo zijn ook Jessica Lange, Evan Peters, Sarah Paulson en Zachary Quinto weer van de partij in het ietwat lugubere en onsmakelijke tweede deel van de populaire horrorshow.

Jessica Lange speelt in American Horror Story: Asylum een formidabele rol als Zuster Jude die de scepter zwaait in de psychiatrische inrichting Briarcliff. Maar de maniakale arts Arthur Arden, een rol die uitstekend wordt ingevuld door nieuwkomer James Cromwell, doet er alles aan om de patiënten waar Zuster Jude over waakt te misbruiken voor zijn lugubere experimenten. En terwijl de strijd tussen de arts en de non onverbiddelijk doorgaat, krijgen de inwoners van Briarcliff te maken met een demon die inmiddels bezit heeft genomen van het lichaam van de onschuldige Zuster Mary Eunice.

Deze dubbelrol wordt geweldig gespeeld door Lily Rabe die in American Horror Story: Murder House slechts een bijrolletje speelde. Het manipulatieve gedrag van haar personage Mary Eunice zorgt ervoor dat Dokter Arden als een blok valt voor haar charmes en dat zij binnen een mum van tijd het stokje van Zuster Jude overneemt als de nieuwe leidster van Briarcliff. En terwijl zij haar snode plannetjes uitvoert is de gretige journaliste Lana Winters in de faciliteit binnengedrongen om de duivelse seriemoordenaar Bloody Face te ontmoeten. De rol van Lana Winters wordt goed ingevuld door Sarah Paulson die ook al in het eerste seizoen te zien was als het medium Billie Dean.

Zo keren wel meer bekende gezichten terug in American Horror Story: Asylum. De grote afwezigen zijn Dylan McDermott, Connie Britton en Taissa Farmiga hoewel laatstgenoemde in het derde deel Coven opnieuw een hoofdrol opeist. Evan Peters, die in het eerste seizoen met kop en schouders boven zijn collega’s uitsteeg met zijn briljante vertolking van de moordlustige tiener Tate, moet deze keer genoegen nemen met een bijrolletje. Toch weet hij met de geringe speeltijd die hij krijgt een goede rol neer te zetten evenals Chloë Sevigny, Ian McShane en Franka Potente die allen een bijrol spelen in de verontrustende serie.

De makers zijn opnieuw niet bang om de randje van de goede smaak op te zoeken, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik een aantal fragmenten met afschuw heb gekeken. Het ging mij allemaal net iets te ver en dat zegt veel! Ik ben namelijk wel wat gewend als horrorliefhebber. Het heeft dan ook eventjes geduurd voordat ik klaar was met dit tweede deel, want ik heb toch regelmatig een pauze ingelast terwijl ik tijdens het kijken van Murder House haast niet kon wachten om door te gaan met de volgende aflevering. Vooral de afleveringen “I Am Anne Frank: Part 1” en “I Am Anne Frank: Part 2” waren erg indrukwekkend.

Dat was voor mij ook het moment waarop ik tijdelijk ben gestopt met het kijken van Asylum, maar nu ik de serie volledig heb gezien kan ik concluderen dat ook het tweede seizoen van American Horror Story goed is. Niet zo briljant als het eerste deel weliswaar, maar de liefhebber van smerige praktijken, verminkte lichamen en bloedfonteinen zullen opnieuw een hoop kijkplezier beleven. En naast het goede acteerwerk van de uiteenlopende castleden, zijn er kosten noch moeite gespaard om de 13 afleveringen vol te stoppen met prachtige decors, overtuigende make-up effecten en geweldige special effects. Daarom pakt de score ook iets hoger uit dan de score die ik voor dit deel in gedachten had.

[usr 3.5 size=20]

0 gedachten over “American Horror Story: Asylum (2012) recensie

1. Asylum is mijn favoriete seizoen van AHS. Ik vind Sarah Paulson een geweldige actrice. Evan Peters vond ik de MVP van het eerste seizoen. Jammer dat hij in Asylum minder te doen had en in Coven overigens nog minder helaas.

2. Qua opzet moeilijk te vergelijken met de eerste reeks maar ik denk dat Asylum mijn favoriete seizoen is (ik heb S4 overigens nog niet gezien). Tempo lag ook hoger en er gebeurt erg veel in dat gesticht.