Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012) recensie

Abraham Lincoln: Vampire HunterAls kleine jongen zag Abraham Lincoln (Benjamin Walker) hoe zijn moeder om het leven werd gebracht door een bloeddorstige vampier. Sindsdien is de opgroeiende Abe vastberaden om de bloedzuigers te stoppen. In zijn volwassen leven ontdekt hij dat de vampiergemeenschap van plan is om de macht te grijpen in de Verenigde Staten. Maar zolang de wraakzuchtige vampierjager in leven is zal hij er alles aan doen om dat te voorkomen.

Al vanaf het eerste moment dat ik de uitnodigende poster zag van Abraham Lincoln: Vampire Hunter, was ik vastberaden om deze film zo snel mogelijk te gaan zien. Het eigenaardige concept van een historisch figuur dat voor zijn functie als de president van de Verenigde Staten actief was als een vampierjager, creëerde bij mij een gezonde nieuwsgierigheid naar de door Timur Bekmambetov geregisseerde horrorprent. Maar de filmmaker krijgt het niet voor elkaar om een onderhoudende film te creëren. Naast het slechte acteerwerk van onder andere hoofdrolspeler Benjamin Walker en het matig uitgewerkte verhaal, is de wijze waarop hij de vampiers neerzet eveneens teleurstellend te noemen. Had hij samen met producent Tim Burton het project iets serieuzer genomen dan had de film nog een kans van slagen gehad, maar uiteindelijk is zijn creatie niets meer geworden dan een van de grootste teleurstellingen van dit jaar.

Score: 5,0