A Walk Among The Tombstones

A Walk Among the Tombstones (2014) recensie

Privédetective Matt Scudder (Liam Neeson) wordt ingehuurd door een drugsbaron om uit te zoeken wie zijn vrouw heeft ontvoerd en heeft vermoord. Hoewel de oud-alcoholverslaafde geen interesse heeft om Kenny Kristo (Dan Stevens) te helpen, verandert hij van gedachten als hij een lugubere geluidsopname van de ontvoerders te horen krijgt. Matt trekt alles uit de kast om de krankzinnige verkrachters en moordenaars op het spoor te komen terwijl de psychopaten alweer hun vizier hebben gericht op een volgend slachtoffer. De tijd dringt voor de oudgediende om hen tot een halt toe te roepen.

Na zijn werk aan scenario’s voor films, zoals Out of Sight, Minority Report en The Wolverine, besloot schrijver Scott Frank om zelf plaats te nemen in de regiestoel voor het opnemen van de spannende actiefilm A Walk Among the Tombstones. De onervaren regisseur verdient een compliment voor deze film, die van het begin tot het einde boeit en vermaakt. Er is ruimte voor spanning en zeker in de eerste helft van de film is het continu gissen naar de identiteit van de maniakale ontvoerders. De focus ligt dan ook op het personage Matt Scudder en zijn verleden en deze rol wordt uitstekend gespeeld door Liam Neeson.

Als eenmaal de identiteit van de twee heren bekend is, begint de standvastige privédetective aan de klopjacht en hij trekt alles uit de kast om de criminelen op te sporen. Daarbij krijgt hij hulp van de tiener TJ, die graag de kneepjes van het vak wil leren en in de voetsporen van Matt wil treden. Als arme en in de steek gelaten straatjongen zoekt TJ naar een rolmodel die hij dan ook vindt in de persoon van Matt. Dit sub-verhaal zorgde voor een emotionele lading en dat ik een band kreeg met de personages. De rol van de grofgebekte straatjongen wordt ook goed gespeeld door Brian ‘Astro’ Bradley, die bekend werd met zijn deelname aan de Amerikaanse The X Factor.

De onervaren regisseur Scott Frank levert met A Walk Among the Tombstones een degelijke film af hoewel deze niet boven zijn genregenoten uitstijgt en genoegen moet nemen met een plekje in de middenmoot. Het acteerwerk is op orde en de personages zijn goed uitgewerkt ondanks dat Liam Neeson weinig uitdaging trof in zijn vertolking van Matt Scudder. De acteur speelde in zijn loopbaan al vaker soortgelijke rollen. Daar is niets mis mee, maar hij laat daarmee niets nieuws zien. Daarnaast mist de film wel wat vaart. Na bijna twee uur hoopte ik op een beetje vuurwerk in de finale, maar dat bleef helaas uit. In het laatste half uur werkte Frank naar het slot toe terwijl een beetje filmliefhebber op dat moment wel kan voorspellen hoe deze gaat eindigen. De film duurt dan ook net een kwartiertje te lang naar mijn mening. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt en neem ik de genoemde schoonheidsfoutjes graag voor lief.

0 thoughts to “A Walk Among the Tombstones (2014) recensie”