A Perfect Murder (1998) recensie

A Perfect MurderWat als je weet dat je vrouw vreemdgaat, dat je in het rood staat op je bankrekening en dat je lieftallige echtgenote een enorm geldbedrag nalaat als ze komt te overlijden. Zakenman Steven Tyler (Michael Douglas) staat voor een dilemma wanneer hij ontdekt dat zijn beeldschone vrouw Emily (Gwyneth Paltrow) als een blok is gevallen voor de charmante kunstenaar David Shaw (Viggo Mortensen). Maar zij weet niet dat David in werkelijkheid een voortvluchtige crimineel is die op sluwe wijze de goedgevulde bankrekeningen van naïeve dames plundert. Om zo snel mogelijk zijn bedrijf van de ondergang te redden en op ietwat maniakale wijze wraak te nemen op zijn echtgenote, besluit Steven om de schilder te vragen om zijn vrouw in ruil voor een groot geldbedrag van het leven te beroven. De snode plannen van de miljonair lijken waterdicht, maar niets is minder waar.

De rol van een rijke en arrogante miljonair Steven Tyler is Michael Douglas op het lijf geschreven. Dat heeft hij al in meerdere films bewezen. Maar in de thriller van Andrew Davis doet hij er een schepje bovenop, omdat zijn karakter een duivelse kant heeft die al in de openingsscène duidelijk naar voren komt. Een rol die perfect bij hem past en hij speelt deze dan ook vol overtuiging. Datzelfde geldt voor de charmante Gwyneth Paltrow die in de huid kruipt van de overspelige Emily. Viggo Mortensen doet het ook niet onaardig als de op geldbeluste kunstenaar David Shaw, maar vervult in vergelijking met zijn medespelers slechts een bijrol.

De thriller van de Collateral Damage-regisseur is misschien niet de beste in het genre, maar wat mij erg aanspreekt is de sfeer van deze onderhoudende film. Het verhaal is niet te ingewikkeld, maar onvoorspelbaar genoeg om er lekker voor te gaan zitten. Terwijl het iedere seconde genieten is van het geniepige karakter dat Michael Douglas vol overtuiging speelt. Wat mij betreft een film die zeer geslaagd is en garant staat voor een filmavond vol spanning en intriges.

• Verhaal
  • Acteerprestaties
  • Spanning