A Nightmare on Elm Street (2010) recensie

A Nightmare on Elm StreetDe inwoners van het plaatsje Springwood worden opgeschrikt door de gruwelijke zelfmoord van een scholier. De tieners in de stad beginnen op dat punt over dezelfde enge man te dromen. De ernstig verbrandde man met messen in plaats van vingers aan zijn rechterhand, heeft het in de dromen voorzien op de onschuldige kinderen. Al gauw blijkt deze droomdemon een krankzinnige kindermoordenaar te zijn die in de dromen wraak neemt op de nietsvermoedende tieners van de ouders die de maniak destijds hebben vermoord. Goede nachtrust en mooie dromen zijn verleden tijd, want als de tieners in Springwood in slaap vallen worden zij niet meer wakker…

Ruim vijfentwintig jaar geleden creëerde Wes Craven de immens populaire horrorklassieker A Nightmare On Elm Street waarin de maniakale Freddy Krueger onschuldige kinderen in hun dromen vermoordt. Het was destijds Robert Englund die in de huid kroop van het horroricoon wiens succes goed was voor zes vervolgdelen, een televisieserie, hoge omzetten in de merchandise verkopen en een buitengewoon grote fanbase die om meer bleef schreeuwen. Na twee en een half decennia wordt de klassieker een remake gegund en het is aan hoofdrolspeler Jackie Earle Haley om de handschoen van Freddy over te nemen en het niveau van zijn voorganger te evenaren.

Compleet met foute oneliners en zijn handelskenmerken wordt het concept in een modern jasje gestoken. Het was aan debutant Samuel Bayer de taak om het niveau van de klassieker te evenaren, maar met weinig ervaring is dat een behoorlijke uitdaging. Zijn onervarenheid komt dan ook duidelijk naar voren, want A Nightmare On Elm Street kent toch een aantal minpunten. Het verhaal is matig uitgewerkt en de acteerprestaties van de jonge onervaren cast zijn soms tenenkrommend slecht. Sommige computeranimaties zijn beneden het niveau van een film anno 2010 en de regisseur maakt zich veelvuldig schuldig aan onvervalst jatwerk. Of de beroemde badkuip-scène en nog een aantal andere verwijzingen naar het origineel een hommage zijn is onduidelijk, maar het komt de film allerminst ten goede.

Maar dan verschijnt Freddy ten tonele die al in de eerste tien minuten zijn duivelse gezicht toont aan het publiek. De nieuwe generatie maakt opnieuw kennis met het icoon dat in de jaren tachtig menig filmliefhebber de stuipen op het lijf joeg en de oude garde herkent de krankzinnige killer die qua uiterlijk een minimale transformatie heeft ondergaan. De groen rood gestreepte sweater, de vieze hoed, de handschoen met vlijmscherpe messen aan de vingertoppen en het ernstig verminkte gelaat ontbreken niet, evenals de heerlijke bloedfonteinen en gruwelijke slachtpartijen die de film rijk is.  Jackie Earle Haley – de acteur met een ietwat vreemde uitstraling en op briljante wijze de rol als de krankzinnige superheld Rorschach in de comicverfilming Watchmen vertolkte – is geknipt voor de rol van Fred Krueger. De 49-jarige acteur weet zich de rol eigen te maken en hij zet met behulp van de nodige CGI- en make-up-effecten een smerig en duister karakter neer dat de hoofdrol in menig nachtmerrie opeist.

Wes Craven was er fel op tegen dat er een remake van zijn meesterwerk zou worden geschoten en de fans waren eveneens sceptisch over de vernieuwde versie. Toch trok men er massaal op uit toen A Nightmare On Elm Street na een kleine vertraging op het grote scherm werd vertoond. De remake kent absoluut een aantal manco’s en de sfeer die het origineel deed oproepen is niet aanwezig, maar als liefhebber van het karakter en de franchise is het geweldig om de kindermoordenaar weer op het witte doek te zien. Jackie Earle Haley doet het prima en hij drukt absoluut zijn stempel op de geliefde rol die menig collega in Hollywood op zich wilde nemen. Daarnaast zijn de bloedige praktijken die de film rijk is om van te smullen. Een topper in het genre is het niet, maar de Freddy-fans zullen zonder twijfel een hoop plezier beleven aan deze slasher.