A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors

A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987) recensie

Na het succes van de tweede A Nightmare on Elm Street-film kon een vervolg niet uitblijven. Bedenker en schrijver Wes Craven keerde terug naar de franchise waarmee hij in 1984 bekendheid verwierf. Zijn duistere versie van het scenario voor het derde deel werd meerdere keren aangepast door schrijver en regisseur Chuck Russell terwijl ook The Walking Dead-bedenker Frank Darabont meehielp aan de uiteindelijke versie van A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors die een puike horrorfilm is geworden!

In het derde deel heeft kindermoordenaar Freddy (Robert Englund) het gemunt op een groep tieners die wegens gedragsstoornissen, gewelddadig gedrag en zelfmoordpogingen in een inrichting verblijven. Samen met psycholoog Neil (Craig Wasson) probeert Nancy (Heather Langenkamp) de kinderen, die allen beweren dat zij in hun dromen worden opgejaagd door een duister figuur, te helpen. Maar Nancy, ooit zelf het doelwit van de droomdemon, ontdekt al snel dat de kinderen in het instituut worden opgejaagd door de voor haar bekende psychopaat Freddy. Ze gebruikt haar kennis en ervaring om hen te helpen om de bovennatuurlijke seriemoordenaar tot een halt toe te roepen.

Robert Englund speelt het immens populaire personage opnieuw uitstekend. Freddy ziet er evenals in de voorgaande delen angstaanjagend uit en hij schudt de ene na de andere foute oneliner uit de mouw van zijn rood met groen gestreepte trui. Englund improviseerde veel van zijn eigen teksten en hij heeft duidelijk plezier in het spelen van de maniakale droomdemon. Maar ook acteurs Heather Langenkamp, Laurence Fishburne en de debuterende Patricia Arquette spelen hun rollen prima.

Maar in een film als deze draait het natuurlijk om de scènes vol bloedfonteinen en smerigheden. De moorden die Freddy pleegt zijn heftiger en gewelddadiger dan voorheen en de filmmakers proberen overduidelijk om op dat vlak de voorgangers van A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors te overtreffen. Ik zeg missie geslaagd! Als fan van het horrorgenre en de franchise mag je deze film absoluut niet missen en ik heb deze dan ook al meerdere keren gezien. De door Chuck Russell geregisseerde film blijft mij vermaken en deze gaat dan ook de geschiedenis in als een topper in zijn genre. Naar mijn mening alleen al voor Freddy’s onvergetelijke oneliner “Welcome to prime time, bitch!” die hij ten gehore bengt wanneer hij één van zijn slachtoffertjes vakkundig om zeep helpt met behulp van een televisietoestel.

0 gedachten over “A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987) recensie

1. Jeugdsentiment deze franchise! Het is niet de beste uit de reeks maar zelf heb ik deel 4 (The Dream Master) veel vaker gezien dan de rest. Instant cultclassics en Englund is meesterlijk goed.

1. Absoluut! Voor mij ook 🙂 Ik keek de films al toen ik zeven was. Deel 4 vind ik inderdaad ook erg cool, maar mijn favoriet is toch wel het eerste deel en dit deel. Heeft misschien ook een klein beetje te maken met Heather Langenkamp 😉

2. Dit is mijn favoriete Elm Street film! En de dood van Philip is mijn favoriete Freddy kill uit de gehele serie! Okay dat laatste klonk misschien een beetje morbide :p