A Most Violent Year

A Most Violent Year (2014) Blu-ray Disc recensie

Een ondernemer moet altijd vechten voor zijn bedrijf. Zij moeten een goede marktpositie veroveren, het personeel tevreden houden, machines en vervoersmiddelen onderhouden en zij hebben de verantwoordelijkheid om de business winstgevend te maken. A Most Violent Year slaat op het jaar 1981 dat wordt gezien als het meest gewelddadige jaar in de Amerikaanse geschiedenis. En het is tevens het jaar waarin ondernemer Abel Morales (Oscar Isaac) in de problemen raakt en zelfs zijn business dreigt te verliezen.

De brandstofdistributeur wil graag uitbreiden en hij sluit een lucratieve deal waar veel geld mee is gemoeid. Maar zijn vreugde is van korte duur als hij te maken krijgt met brutale dieven die het op zijn chauffeurs hebben gemunt en in een korte periode al enorm veel brandstof van hem hebben gestolen. Daarnaast ziet openbaar aanklager Lawrence (David Oyelowo) zijn kans schoon om Abel en zijn vrouw Anna (Jessica Chastain) voor het gerecht te slepen als hij hen van belastingontduiking verdenkt. Hij bijt zich als een pitbull vast in de boeken van het bedrijf van Abel die langzaam maar zeker de controle over zijn organisatie verliest.

Tot overmaat van ramp trekt zijn belangrijkste geldschieter zich terug uit het project waar hij de afgelopen periode zo druk mee is geweest. En terwijl zijn advocaat Andrew (Albert Brooks) er alles aan doet om ervoor te zorgen dat zijn vrouw zich niet schuldig maakt aan illegale praktijken die hem zijn kop kunnen kosten en dat zijn ontevreden personeel zichzelf niet illegaal bewapenen tegen de dieven die de met brandstof volgeladen trucks proberen te stelen. Maar Abel, eens een jongen van de straat, laat zich niet zomaar uit het veld slaan en hij trekt dan ook alles uit de kast om zijn zaken weer op orde te brengen.

Regisseur en schrijver J.C. Chandor heeft een aangrijpende en stilistische misdaadfilm gemaakt waarin hij het New York uit 1981 perfect in beeld brengt. En door het uitstekende acteerwerk van hoofdrolspelers Oscar Isaac en Jessica Chastain komt zijn verhaal prima over op de kijker. Isaac bewijst opnieuw dat hij een veelzijdige acteur is terwijl de Interstellar-actrice overtuigt in haar rol als de charmante doch felle dochter van een maffiabaas. Het verhaal zit vol intriges en spanning hoewel er niet bijzonder veel gebeurd. En dat maakt A Most Violent Year naar mijn mening een realistische en een bijzondere film.

Lumière Home Entertainment brengt een van de betere films uit 2014 op DVD en Blu-ray op de markt en ik mocht de Blu-ray versie beoordelen. Het beeld is haarscherp terwijl het geluid erg goed klinkt. En mocht je interesse hebben in meer achtergrondinformatie over de productie van A Most Violent Year dan vind je op de Blu-ray een interview met hoofdrolspelers Oscar Isaac en Jessica Chastain, maar er is ook een documentaire met een kijkje achter de schermen aanwezig. Daarnaast zijn er enkele verwijderde scènes en audiocommentaar aan de schijf toegevoegd. Een zeer nette Blu-ray Disc dus die vanaf 9 juni in de schappen ligt!

Met dank aan Lumière Home Entertainment voor het ter beschikking stellen van de Blu-ray Disc.

6 gedachten over “A Most Violent Year (2014) Blu-ray Disc recensie