A Million Ways to Die in the West (2014) recensie

A Million Ways to Die in the WestWe hebben het al eerder gezien dat het westerngenre wordt gecombineerd met een komedie. Maverick uit 1994 is zo’n film die dat al eerder liet zien. Nu komt Family Guy-bedenker Seth MacFarlane met de western/komedie A Million Ways to Die in the West en hij neemt zelf de hoofdrol als de sullige schapenboer Albert voor zijn rekening. Je kunt het wel aan de regisseur van Ted overlaten om met een domme gelaatsuitdrukking voor de camera te verschijnen, maar de film moet het vooral hebben van het spel van zijn tegenspelers zoals Charlize Theron en Neil Patrick Harris.

De How I Met Your Mother-ster doet het voortreffelijk als winkeleigenaar Foy die het vriendinnetje van Albert afpakt. Er ontstaat een rivaliteit tussen de twee heren terwijl de beeldschone Anna (Charlize Theron) haar pijlen richt op de goedlachse boer. Maar de romance die er tussen hen ontstaat blijft niet onopgemerkt. Ook niet bij Anna’s echtgenoot Clinch (Liam Neeson), de gevreesde temperamentvolle revolvervechter van het wilde westen. Clinch rust niet voordat Albert onder de grond ligt, maar de naïeve schaapsherder is niet opgewassen tegen de bandiet. Daarom leert Anna hem het kneepjes van het vak in de hoop dat Albert voor eens en altijd kan afrekenen met de brute crimineel.

Charlize Theron komt uitstekend tot haar recht in deze film hoewel ik zelf wel mijn twijfels zet bij de keuze voor Liam Neeson. De acteur maakt wel vaker vreemde doch succesvolle keuzes in het aannemen van rollen, maar als een cowboy met een Iers accent komt hij toch niet helemaal lekker uit de verf. Misschien is dat ook wel de grap. Over grappen gesproken moet ik opmerken dat MacFarlane’s creatie het vooral moet hebben van slapstick en onderbroekenhumor. Intelligente grappen zoals in Family Guy en Ted blijven uit, maar dat maakt de film niet minder vermakelijk. Het is best wel leuk om te zien hoe verschillende cowboys op unieke wijze aan hun einde komen en ook de rol die komediante Sarah Silverman invult is uitstekend te noemen.

De setting is gaaf. Het wilde westen, de kostuums en alles wat daarbij hoort voelt authentiek aan. En met een lange speelduur van bijna twee uur, dat toch vrij uniek is voor een film in dit genre, is A Million Ways to Die in the West geen doorsnee komedie. Maar de film kijkt makkelijk weg en de tijd vliegt. Dan mag deze wat aan de platte kant zijn, maar het doet niets af aan het kijkplezier. Misschien mist deze de finesse van een komedie zoals Ted, maar de truc is dan ook om deze prent niet te vergelijken met MacFarlane’s eerdere werk. Dan heb je een grote kans dat je jezelf prima vermaakt.

0 thoughts to “A Million Ways to Die in the West (2014) recensie”

1. De trailer is hilarisch maar laat feitelijk de meest komische hoogtepunten uit de film in omgekeerde volgorde zien. De film heeft een sterke cast met veel humoristisch potentieel, Charlize Theron lijkt in de film oprecht te lachen om de verbale diaree van Seth McFarlane. Maar persoonlijk ben ik toch een tikkie teleurgesteld over het tempo van de film en de kwaliteit en kwantiteit van de grappen. Maar de cameo’s van Ryan Reynolds, Christopher Lloyd en een DeLorean en vele anderen maakte het voor mij weer een beetje goed.

1. Vooral Christopher Lloyd… Geweldig! Jammer dat hij BTTF al eerder heeft gebruikt voor Family Guy. Het voelt wel aan als een herhaling van dat wat hij eerder heeft gedaan.